Gabriel Voisin föddes 1880,
son till en ingenjör. Han studerade arkitektur i
Lyon och arbetade sedan på en arkitektbyrå i
Paris. Hans stora intresse var dock flyg och
möjligheterna att skapa motoriserade flygplan..
Han blev anställd i ett företag som sysslade med
att utveckla glidflygplan och därefter
motoriserade flygplan och 1904 slog han sig
samman med sin bror Charles och Louis Bleriot
(som senare blev känd som den förste som flög
över Engelska kanalen).
Sedan Bleriot 1907 lämnat företaget flyttade
bröderna Voisin till
Paris-förorten
Issy-les-Moulineaux och blev världens första
serietillverkare av
flygplan. 1911 hade firman redan lyckats
sälja 59 flygplan, men när 1912 Charles omkom i
en bilolycka drabbades Gabriel av depression.
1914 utsågs Voisin till huvudleverantör av
flygmaskiner till franska flygvapnet och en
omfattande tillverkning av bl.a. deras stora
bombplan lades ut även på andra tillverkare.
Voisin-planen anses ha varit en bidragande orsak
till de allierades seger i första
världskriget...
Efter krigsslutet 1918 (och nära 11 000
tillverkade flygplan) upphörde order-ingången på
flygplan och den nu mycket förmögne Gabriel
Voisin beslöt sig för att i stället satsa på
biltillverkning – han hade nu en fabrik med
2 000 anställda men funderade även på att satsa
på monteringsfärdiga hus.
Den första bilmodellen (C1, uppkallad efter hans
bror) var en redan färdig bilkonstruktion som
André Citroën tackat nej till att tillverka,
eftersom han funnit den alltför komplicerad för
masstillverkning. Som alla senare Voisin-bilar
hade den slidmotor enligt Knights patent, en
tekniskt sett utmärkt konstruktion som dock
krävde mer underhåll än vanliga motorer. Voisin
var tvungen att för varje motor betala en
licensavgift till amerikanen Charles Knight, den
man som konstruerat och patenterat motortypen.
Motorerna gick mycket jämnt och tyst, men det
speciella ventilsystemet med rörliga slider i
stället för vanliga tallriksventiler gjorde att
bilarna gärna rök olja.
Voisin arbetade med många konstruk-tioner, från
en liten bil med motor på bara 500cc och till
experimentbilen C2 som hade 7,2-liters
V12-motor.
Voisin-bilarna tillverkades under 20-talet med
4- och 6-cylindriga motorer, som den normalstora
C4-modellen, den större, starkare och lyxigare
C3 i olika varianter med högre kompression och
på upp till 140 hk, och slutligen C5 som
tillverkades mellan 1923 och 1928. Den hade en
4-litersmotor (3 970 cc, 95x140 mm i slaglängd)
som utvecklade ca 100 hk och fick både sportiga
karosser för snabba landsvägsfärder och eleganta
karosser för stadsbruk från de främsta
karossmakarna. Voisin lovade att den som kunde
tillverka en motor av samma storlek, och kunde
matcha Voisin-bilens prestanda, skulle få
500,000 francs. Han behövde aldrig betala ut
summan, och de snabba Voisin-bilarna innehade
enormt många hastighetsrekord. Tyvärr hjälpte
det föga när man huvudsakligen sålde lyxbilar
till ägare som inte var intresserade av rekord.
Bland Voisin-ägarna fanns många berömda
personer, som H. G. Wells, Josephine Baker,
Mistinguett, Le Corbusier, Rudolph Valentino,
François Mitterand, Maurice Chevalier och
Anatole France. Le Corbusier ritade också att
antal avantgardistiska karosser på
Voisin-chassier.
De karosser som Voisin själv ritade var ofta
egensinniga, med raka vinklar, märkligt rundade
former och annat som påminde om hans bakgrund
som arkitekt.. Gabriel Voisin var en skicklig
tekniker och intressant formgivare, men en dålig
ekonom med föga intresse för vad publiken ville
ha. Under 30-talet tillverkades en mängd
modeller (bl.a. en av bilhistoriens mest säregna
konstruktioner, en bil med en rak 12-cylindrig
motor som blev så lång att den stack in
förarutrymmet), men när kunderna hade synpunkter
föreslog Voisin att de skulle köpa ett annat
bilmärke. Detta ledde till att han 1932
förlorade kontrollen över företaget. Han
lyckades visserligen komma tillbaka, men 1937
lades biltillverkningen ned.
Efter kriget fortsatte Voisin att konstruera
fordon, bl.a. den lilla stadsbilen Biscooter i
aluminium. Han drog sig sedan tillbaka för att
skriva sina memoarer, som förutom bilar och
flygplan behandlar hans många amorösa eskapader.
I likhet med en annan fransk bilman, Louis
Delage, hade han ett stort hus i Paris och levde
så länge det gick bra det glada livet. När en
man som besökte honom en kort tid innan han dog
ställde en fråga om hans bilkonstruktioner lär
han ha svarat: ”Varför tjata om såna gamla
saker? Ni som är så ung borde i stället ägna er
tid och era pengar åt unga damer”.
Voisin dog 1973. De få överlevande bilarna har
på senare tid blivit alltmer eftersökta och
uppskattade i samlarkretsar.
Stiftelsens ena Voisin C5 (den beige-bruna) har
en fransk kaross från den kände parisiske
karossbyggaren Belvalette som beställdes av
direktör "Bil-Olle" Ohlsson, Stockholm.
Generalagenten Philipsons Automobil AB tog hem
vagnen 1924, men "Bil-Olle" (som hade flera
Voisin-vagnar) löste inte ut den. Den köptes i
stället av direktör Frank Dalin och hans far.
Priset var 28 000 kr (i 2015 års penningvärde
något över 700 000 kronor) vilket var billigt
eftersom ett Voisin C5-chassi utan kaross enligt
prislistan kostade 29 500 kr.
Frank Dahlin ställde upp med bilen i ett flertal
hastighetslopp, t.ex. på Edsvikens is där han
nådde en medelfart på 137 km/h, på sjön Yngaren
där han slog samtliga bilar i racerklassen och i
isbanelopp i Gävle.
Han använde snart bilen för en långresa runt
Sverige och en långresa i Europa genom Danmark,
Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike.
Sedan kom det verkliga äventyret! På bilen
målades stora medaljonger som föreställde Svenka
Amerika-linjens båtar Stockholm och Gripsholm
samt de svenska och amerikanska riksvapnen.
Bilen skeppades sedan till USA där Dalin företog
en strapatsrik långresa som omfattade stora
delar av USA, men även Canada och Mexico. Han
höll föredrag och visade film på cirka 150
platser innan bilen återvände till Sverige.
Efter en översyn av bilen gav Dalin sig åter ut
på en lång föredragsresa runt Sverige där han
berättade och visade film om sin USA-resa.
1938 togs bilen ur bruk och ställdes undan. Inte
förrän 1958 kunde Curt Borgenstam (som länge
känt till den) köpa den ganska illa medfarna
bilen som 1967 var färdigrenoverad och kunde
visas offentligt. Frånsett framskärmarna och
lackeringen är bilen i sitt ursprungsutförande.
Tekniska
data |
Fabrikat:
Voisin |
Typ/Modell:
C5 |
Karosstyp:
4-sits Tourer |
Tillverkningsår:
1924 |
Motor:
4-cylindrig
radmotor med
slider |
Slagvolym:
3969 cc |
Effekt:
ca 100 hk |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Mekaniska
4-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
3340 mm |
Toppfart:
ca 125 km/h |
Antal
tillverkade:
X |
|
|