Även om
Bugatti-märket är mest känt för sina
tävlingsbilar tillverkade man under 20-talets
slut, och hela 30-talet, långt fler bilar
avsedda för personer som hade råd att köpa en
exklusiv, dyr och tekniskt framstående
landsvägsvagn. Fabriken tillverkade inga
karosser till dessa utan det 8-cylindriga
chassiet såldes genom en agent, eller ibland
direkt från fabriken, till kunden som sedan
själv beställde karossen hos lämplig byggare.
Resultatet blev ofta mycket vackra och lyxiga
vagnar av de bästa karossbyggarna.
Bugatti
Typ 44 betraktades som fabrikens första inbrott
på lyxmarknaden och blev en succé eftersom den
tillverkades i hela 1 095 exemplar mellan 1927
och 1930. Den var utvecklad ur en tidigare
modell, men hade en ny 3-liters rak 8-cylindrig
motor med överliggande kamaxel och tre ventiler
per cylinder med den på den tiden imponerande
effekten på 80 hk och en 4-stegad växellåda.
Vår typ 44 beställdes från
fabriken av återförsäljaren Stand-Auto i Paris
och levererades 1928-10-30 till kaross-byggaren
Maurice Proux för att få sin vackra 2-dörrars
drophead coupé-kaross.
Bilen blev sedan Erik
Åkerlunds (grundare av Åhlén & Åkerlunds förlag,
vd för Stockholmstidningen, österrikisk
general-konsul) present till sonen Rune på dennes
21-årsdag i september 1929.
Bilen hade under 30-talet
flera inte alltför aktsamma ägare i
Stockholmstrakten men hamnade 1938 i mindre gott
skick i Köping, hos en god vän till Bertil
Lindblad, Denne beställde delar från fabriken i
Molsheim och började en renovering. Troligen
köpte Lindblad bilen redan före kriget – i alla
händelser kunde han provköra den bara några
dagar innan andra världskriget bröt ut. Detta
betydde att bilen omedelbart fick ställas undan.
Efter kriget använde
Lindblad bilen som dagligt transportmedel (han
arbetade i Stockholm men hade bilar och annat i
sin ”sommarstuga” utanför Köping). Han företog
också flera långa utlandsfärder med sin bil
(bl.a. för att hos Bugatti i Molsheim köpa delar
till sin 35B) men 1958 var det åter dags för en
större renovering. Bilen ställdes undan och blev
klar först under 1980-talet.
Bilen ägs sedan 1980 av Stiftelsen Bertil
Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar
och används då och då för deltagande i rallyn
och möten för gamla bilar.
Tekniska
data |
Fabrikat:
Bugatti |
Typ/Modell:
44 |
Karosstyp:
Drophead
coupé |
Tillverkningsår:
1928 |
Motor:
8-cylindrig
radmotor med
överliggande
kamaxel |
Slagvolym:
2991 cc |
Effekt:
ca 100 |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Mekaniska
4-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
3120 mm |
Toppfart:
ca 150 km/h |
Antal
tillverkade:
1095 |
|