Redan 1876 startade firman
tillverkning av gasmaskiner enligt ett patent
från Otto und Langen, och tio år senare
förbränningsmotorer på licens från Daimler. 1890
monterades tre av dessa motorer i enkla
”självgående hästvagnar” och efter ett tag kunde
företaget erbjuda kunderna världens första
standardiserade bilmodell.
Företaget hade stora framgångar i de allra
tidigaste biltävlingarna, som t.ex.
Paris-Bordeaux-Paris 1895 där bilarna kom på
första och andra plats. Panhard-bilar var sedan
mycket framgångsrika fram till 1908 då man
p.g.a. en olycka med dödlig utgång beslöt sig
för att upphöra med tävlandet.
I
1900-talets början var man utan tvekan världens
ledande biltillverkare och exportör, med
modeller i många storlekar. Under tiden fram
till första världskriget specialiserade firman
sig på stora lyxbilar och kraftiga lastbilar.
Från 1910 började man använda slidmotorer, en
motortyp som saknar den vanliga
ventilkonstruktionen och där gasväxlingen sköts
av rörliga cylindrar runt kolvarna. Med hjälp av
portar i dessa slider manövreras insug och
avgas. Motortypen gick utomordentligt tyst, men
hade ofta en hög oljeförbrukning.
Vår vackra Panhard-Levassor kom i början av 1913
till Sverige där den köpts av riksdagstalman
Carl Carlson Bonde, som också var
överstekammarjunkare. Bilen hämtades i Paris och
kördes hem till Eriksbergs slott utanför
Katrineholm. Den tycks huvudsakligen ha använts
i Stockholm där den lär ha väckt mycket
uppseende, både för sin vackra kaross (från en
av Frankrikes främsta karossmakare, Henri Binder
som påstås ha byggt kalescher redan åt Ludvig
XIV), och därför att ägarens unga dotter brukade
köra omkring i den med chauffören vid sin sida.
Det sägs också att bilen brukade lånas ut till
hovet i samband med t.ex. statsbesök.
Den franske presidenten
Raymond Poincaré
lät Panhard-Levassor bli officiell leverantör av
bilar till
Élysée-palatset.
Den stora 6-cylindriga slidmotorn är på
6,6 liter, med parvis gjutna cylinderblock.
Effekten räckte väl till för en marschfart på 85
km/h och toppfarten ansågs ligga på 120 km/h,
vilket gjorde vagnen till en ovanligt snabb och
bekväm långfärdsvagn. Bilen har en fyrstegad
växellåda av stegväxeltyp, d.v.s. växlarna
ligger i rak linje och inte i form av ett H som
på moderna bilar. Vill man växla ner från fyran
till ettan måste gå via trean och tvåan, och man
kan inte gå direkt till neutralläget från annat
än ettan (och naturligtvis backväxeln).
År 1929 ställdes vagnen undan men köptes 1956 av
Bertil Lindblad, som renoverade den komplicerade
motorn och återställde bilen till dess
ursprungliga skick.
Tekniska
data |
Fabrikat:
Panhard-Levassor |
Typ/Modell:
X18 |
Karosstyp:
6-sitsig Phaeton |
Tillverkningsår:
1912 |
Motor:
6-cylindrig
slidmotor |
Slagvolym:
6600 cc |
Effekt:
? |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Mekaniska
2-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
X mm |
Toppfart:
ca 120 km/h |
Antal
tillverkade:
? |
|




|