Bugatti typ 57 började
tillverkas 1934 och moderniserades efterhand
fram till kriget1940, bl.a. med den sportigare
och sänkta 57S och den kompressormatade 57C.
Modellen var till stor del konstruerad av
Ettores son Jean som alltmer tagit over faderns
ansvar för fabriken. Det var den första modellen
under det nya ledarskapet och på många sätt helt
banbrytande. Den hade en nyutvecklad motortyp,
en rak åtta på 3,3 liter med dubbla överliggande
kamaxlar (men ännu med cylindertoppen gjuten i
ett stycke med motorblocket) som gav 135 hk vid
5 000 r/m. De dubbla överliggande kamaxlarna
drevs med spiralskurna drev istället för med
kedjor. Bilen hade en växellåda som för första
gången hos Bugatti inte var separat utan bultad
till motorn, i kombination med en enkelskivig
lamellkoppling istället för den tidigare
komplicerade varianten med flera lameller.
Motortypen utvecklades vidare för användning i
racervagnen typ 59.
Jean Bugatti hade
konstruerat en ny framvagn med individuell
framfjädring med tvärställda bladfjädrar – men
där gick gränsen för vad den konservative Ettore
Bugatti kunde tåla. Han krävde att bilarna
skulle ha den klassiska ihåliga elegant svängda
röraxel som funnits praktiskt taget från början.
Bromsarna var som tidigare mekaniska och
påverkades genom vajrar.
En stor del av modellens framgång berodde på de
vackra karosstyper som Jean Bugatti ritat till
nya modellen – långa, svepande linjer, men i
klassisk stil. För första gången tillverkades nu
en del karosser på fabriken, men de flesta
byggdes av kända karosstillverkare. Naturligtvis
var det många som köpte ett chassi och lät det
få en vacker kaross från en skicklig
karossbyggare – sådana fanns det ännu ganska
många av i Europa. De standardkarosser som
erbjöds från början hade ritats av Jean Bugatti
och var uppkallade efter berömda alptoppar:
Galibier, Stelvio, and Ventoux som vanligtvis
byggdes av fabriken, medan de övriga också kunde
beställas hos olika karosstillverkare med hjälp
av fabriksritningar. Senare kom två linjemässigt
mycket avancerade kupémodeller med namn från den
grekiska havsmytologin,
Atlantic
and Atalante. Totalt tillverkades 630 exemplar
av 57/57C.
Vår typ 57 såldes i augusti
1936 till Bugatti-agenten Bucar i Schweiz och
fick där sin kaross hos den välkända
tillverkaren Graber. Den var ursprungligen en
2-dörrars kupé, men byggdes senare mycket
elegant om (troligen av Graber) till en 4-sitsig
kupé.
Alldeles efter kriget
importerade en svensk bilen och konsulterade
Curt Borgenstam om sina problem med kopplingen.
Borgenstam (som var god vän med, och arbetade
tillsammans med Bertil Lindblad) köpte 1951
bilen och körde den till Molsheim för att få
motorn renoverad. Man kom där underfund med att
framaxeln var felmonterad, troligen i samband
med att de mekaniska bromsarna före kriget bytts
ut mot hydrauliska. Detta hade gjorts på ett
felaktigt sätt och bromssystemet byttes nu ut
mot den typ av Lookheed-bromsar som 57-typen
levererats med sedan 1938. Efter detta blev
såväl väghållning som bromsförmåga helt i klass
med moderna bilars.
Borgenstam använde ibland
bilen som vardagsbil, men oftast som
långresebil. Bl.a. företog han och Lindblad plus
ytterligare två automobilvänner en långfärd till
Tyskland, Frankrike och England för att träffa
andra likasinnade, främst Bugatti-ägare.
Bilen användes av Borgenstam
i många rallyn för gammelbilar och han behöll
den till sin död 1999 då den donerades till
stiftelsen. Den är körklar och används då och då
för rallyn och uppvisningar.
Björn-Eric Lindh 2015
Tekniska
data |
Fabrikat:
Bugatti |
Typ/Modell:
57 |
Karosstyp:
Coupé |
Tillverkningsår:
1936 |
Motor:
8-cylindrig
radmotor med
dubbla överliggande
kamaxlar |
Slagvolym:
3257 cc |
Effekt:
ca 135 hk? |
Växellåda:
4-växlad plus
back |
Bromsar:
Hydrauliska
4-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
3300 mm |
Toppfart:
ca 150 km/h |
Antal
tillverkade:
546 |
|