Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar

  Bilar

  Bugatti 35B 1929
  Bugatti 44 1928
  Bugatti 57 1936
  Mercedes-Benz SSK 1929
  Panhard-Levassor 1912
  Peugeot Bébé 1913
  Pierce-Arrow 1919

  Renault Safrane
  Voisin C5 1924 (1)
  Voisin C5 1924 (2)

  Motorcyklar
  Övriga föremål
  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Peugeot BP1 Bébé 19xx, chassinummer xxx, motornummer xxx

 

Denna småbil konstruerades av Ettore Bugatti som 1909 hade öppnat en fabrik i Molsheim,  Alsace (som fram till fredsslutet efter första världskriget var tyskt område och kallades Elsass). Det tog tid att få igång bilproduktionen och för att få in pengar sålde han några konstruktioner till andra tillverkare. BP1 Bébé var ursprungligen beställd av tyska Wanderer, men tillverkades även på licens av Peugeot i Frankrike.

 

Peugeot-varianten visade på 1912 års bilsalong I Paris och började tillverkas 1913, men tillverkningen lades på grund av kriget ned redan 1916. Den lilla 4-cylindriga vattenkylda sidventilmotorn hade en cylindervolym på bara 856 cm3 och utvecklade ca 10 hk vid 2 000 r/min.

 

Wanderer använde den 4-stegade växellåda som Bugatti konstruerat, men för att få ner priset hade Peugeot en konstruktion med koncentriska kardanaxlar med två utväxlingar i bakaxelns kronhjul. Senare kom en 3-stegad växellåda. Toppfarten var 60 km/h. Bilen vägde under 400 kg och två personer kunde sitta vid sidan av varandra, inte lätt förskjuta I längdled som på en del småbilar vid denna tid.  Modellen hade en del tävlings-framgångar i klasser för småbilar, särskilt 1913 i den berömda backtävlingen Mont Ventoux där den tog en klasseger.

 

I annonser talade man mycket om hur ekonomisk den lilla bilen var och gjorde jämförelser med kostnaden för att använda hästar. En landsortsläkare som behövde köra cirka 4 mil om dagen kunde komma undan med halva kostnaden jämfört med använda en vagn dragen av två hästar.

 

Sammanlagt tillverkades cirka 3 100 exemplar, den första modell av Peugeot som tillverkats i fler än 3 000 ex. Ytterst få vagnar har bevarats till våra dagar eftersom små och billiga bilar oftare skrotades än större och användbarare,

 

Vårt exemplar…….




 

 

 

                                     © 2015 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se