Denna småbil konstruerades av
Ettore Bugatti som 1909 hade öppnat en fabrik i
Molsheim,
Alsace
(som fram till fredsslutet efter första
världskriget var tyskt område och kallades
Elsass). Det tog tid att få igång
bilproduktionen och för att få in pengar sålde
han några konstruktioner till andra tillverkare.
BP1 Bébé var ursprungligen beställd av tyska
Wanderer, men tillverkades även på licens av
Peugeot i Frankrike.
Peugeot-varianten visade på 1912 års bilsalong I
Paris och började tillverkas 1913, men
tillverkningen lades på grund av kriget ned
redan 1916. Den lilla 4-cylindriga vattenkylda
sidventilmotorn hade en cylindervolym på bara
856 cm3 och utvecklade ca 10 hk vid 2 000 r/min.
Wanderer använde den 4-stegade växellåda som
Bugatti konstruerat, men för att få ner priset
hade Peugeot en konstruktion med koncentriska
kardanaxlar med två utväxlingar i bakaxelns
kronhjul. Senare kom en 3-stegad växellåda.
Toppfarten var 60 km/h. Bilen vägde under 400 kg
och två personer kunde sitta vid sidan av
varandra, inte lätt förskjuta I längdled som på
en del småbilar vid denna tid.
Modellen hade en del tävlings-framgångar
i klasser för småbilar, särskilt 1913 i den
berömda backtävlingen
Mont Ventoux
där den tog en klasseger.
I
annonser talade man mycket om hur ekonomisk den
lilla bilen var och gjorde jämförelser med
kostnaden för att använda hästar. En
landsortsläkare som behövde köra cirka 4 mil om
dagen kunde komma undan med halva kostnaden
jämfört med använda en vagn dragen av två
hästar.
Sammanlagt tillverkades cirka 3 100 exemplar,
den första modell av Peugeot som tillverkats i
fler än 3 000 ex. Ytterst få vagnar har bevarats
till våra dagar eftersom små och billiga bilar
oftare skrotades än större och användbarare,
Vårt exemplar…….
|