|
Stipendium
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och
Teknikhistoriska Samlingar delar
årligen ut stipendier till personer eller
organisationer som gjort ett förtjänstfullt
arbete inom den motorhistoriska forskningen.
Lindblad ansåg att
motorhistorisk forskning, gärna in i minsta
detalj, var
lika viktig som att bevara och renovera bilar
och motorcyklar.
2024 |
Pär Sörliden för enastående
forskningsinsatser och högklassiga artiklar om
tidig svensk automobilhistoria. |
|
2023 |
Bengt Stånge för mångåriga
tekniska insatser och avancerad problemlösning
vid restaurering av historiska fordon i Sverige. |
|
2022 |
Jakriborg Prix för att under 15
år gett publik möjlighet
att se och höra klassiska bilar i aktion som
tävlat under
enkla former i social gemenskap präglad av
tidsandan.
|
|
2021
|
Bertil Björkman
för
mångårigt arbete med A-Ford i Sverige –
dokumentation, renovering och entusiasm – för en
av världens mest kända bilmodeller.
|
|
|
2020
|
Owe Persson och Jan
Segerfelt för omfattande publicistisk
verksamhet kring fordonstrafikens utveckling
inte minst i Västsverige
|
|
|
Stig Fransson för
renoveringarna av flera bilar från tiden fram
till mitten av 1930-talet som med tidstypiska
tillbehör ingår i hans museum.
|
|
|
2019
|
Aros Motorveteraner
för arbetet med att återställa VABIS 1903 till
sitt ursprungliga och körbara skick samt att
klarlägga dess tidiga historia.
|
|
2018
|
Tommy Bäckström,
Trafik Nostalgiska förlaget, för sin omfattande
utgivning av trafikhistorisk litteratur.
|
|
2017
|
Peter Haventon
för hans omfattande motorhistoriska artiklar
publicerade i olika tidskrifter och böcker.
|
|
2016
|
Bo Byman
för livslångt motorhistoriskt forskande
och samlande
samt skapandet av ett unikt lokalt
teknikhistoriskt museum.
|
|
|
Erik och Inger Örtlund
för livslångt motorhistoriskt forskande och
samlande samt skapandet av ett unikt
lokalt teknikhistoriskt museum.
|
|
2015
|
Jan Melin
för omfattande bilhistorisk
forskning,
särskilt beträffande Mercedes-Benz
kompressormatade vagnar.
|
|
2014
|
Bugattisektionen inom
Automobilhistoriska klubben för
uttömmande forskning rörande samtliga de
Bugattibilar som funnits i Sverige, och som
publicerats i Nordic Bugatti Register.
|
|
|
Kent Ekberg för
ett omfattande forskningsarbete kring den tidiga
bilismen i Värmland och för boken När bilen
kom till Värmland - bilismen och bilarna
1905-1930.
|
|
2013
|
Åsmund Nordahl samt medförfattarna
Bengt Andersson, Carl-Gunnar Melin och Wilgot
Åhs för boken Fordonen, vägarna och
motorsporten i västra Värmland.
|
|
|
Gert Ekström för mångårig
gärning som inspiratör på Tekniska museet, för
ingående forskning i svensk fordons-historia och
som författare till ett stort antal
publikationer.
|
|
2012
|
Thomas Lissing för ingående forskning
om hur bilen kom till Kronobergs län, vilket
resulterat i boken Automobiler på G - bilen
i Kronobergs län 1900-1930.
|
|
|
Bengt Ason Holm för stora
insatser till gagn för svensk och internationell
motorhistoria - som tecknare, fotograf,
författare, redaktör och entusiast.
|
|
2011
|
Rickard Bruzelius för ingående
forskning om tävlingarna på Råbelövsbanan i
Kristianstad, vilket resulterat i boken
Skåneloppet
– Sveriges Grand Prix 1952-1961.
|
|
|
Ingemar Edlund för omfattande
tillverkning av karosser vilket gjort att ett
stort antal historiska bilar kunnat bevaras åt
eftervärlden.
|
|
2009
|
Jan Jönsson
som genom sina stora kunskaper om Bugatti-bilar
genom underhåll, renovering och
reservdelsanskaffning kunnat hjälpa många ägare
att erhålla körbara bilar.
|
|
|
Rune Eriksson och Lars
Ericson som i artikeln Thule, en
kortlivad svensk bilfabrik genom omfattande
forskning dokumenterat historien om den svenska
lastbilstillverkaren och historiken runt de
Thule-lastbilar som levererades.
|
|
2008
|
Sture Lundin
som med stort hantverkskunnande och omsorg om
tekniska detaljer under mer än 30 år hjälpt
entusiaster världen över att restaurera T-Fordar
för framtida bruk.
|
|
|
Per Gillbrand
för omfattande och banbrytande insatser inom
svensk motorutveckling och för folkbildande
föredragsverksamhet med modellmotorer som hjälp.
|
|
2007
|
Tidaholms kommuns
bilgrupp för dokumentering och
renovering av fordon som tillverkats av
Tidaholms Bruk.
|
|
|
Lennart W. Haajanen för den
banbrytande boken
Illustrated Dictionary of
Automobile Body Styles,
monografier över fordon i Göteborgs Stadsmuseums
samlingar samt forskning rörande de
Bugatti-vagnar av typ 35 som funnits i Sverige.
|
|
2005
|
Per Bennström
för hans ingående forskningar kring
Rämen-tävlingarna.
|
|
|
Per-Börje Elg för mångårig
forskning i svensk motorhistoria.
|
|
2003
|
M.G. Car Club of Sweden
(anslutna till Motorhistoriska Riksförbundet)
för jubileumsnummer om M.G.-bilar i Sverige före
andra världskriget.
|
|
2002
|
Bengt Brolin
för boken
Gotlands bilhistoria
som på över 400 sidor uttömmande berättar om
Gotlands äldre bilhistoria.
|
|
|
2001 |
Jan Ströman
för forskning om äldre automobiler och
automobilhistoria som publicerats i
Autohistorica
under många år. |
|
|
|