Världens vackraste racerbil
har många sagt om Bugatti typ 35 och det är
knappast någon annan som lyckats tillverka en så
linjeskön racerbil som Ettore Bugatti - den
vackra hästskoformade kylaren som prydde hans
bilar visade på hans hästintresse. Le Pur Sang,
de franska orden för fullblod, används också
ofta om de bilar han byggde i Molsheim, Alsace,
söder om Strasbourg.
Bugatti typ 35 (som fanns i flera olika
varianter) debuterade 1924 i tävlingen om
Frankrikes Grand Prix. Bilar av denna typ vann
sedan under 20- och 30-talen tusentals tävlingar
i händerna på fabriks- och privatförare.
Under hela produktionstiden fanns
typen i olika versioner med i Bugattis
försäljningskatalog och kunde köpas ”över disk”
– om man hade tillräckligt med pengar.
Motorn i den största och starkaste varianten 35B
är en kompressormatad rak åtta (med två
4-cylindriga block) på 2,3 liter som utvecklar
ca 140 hk vid ca 5.500 r/min. Vevaxeln är ett
veritabelt precisionsarbete, hopfogad av åtta
delar samt lagrad i fem lager, tre kullager och
två stora rullager. Motorn har överliggande
kamaxel och varje cylinder har två
insugsventiler och en avgasventil. Bilen väger
cirka 750 kilo och accelererar från 0-100 på
ungefär 7 sekunder.
Typisk för Bugatti är den vackra,
böjda, rörformiga framaxeln. Typ 35-vagnarna
hade aluminiumhjul med centrumlåsning, gjutna i
ett stycke med bromstrumman.
Vår vagn ägdes till att börja med av fabriken
och deltog i 1929 års Targa Florio med Louis
Wagner vid ratten, Tyvärr tvingades bilen bryta
loppet. Vid denna tid hade man ofta mekaniker
med sig på tävlingarna och därför är bilen
2-sitsig.
I juli 1929 såldes bilen till den kände franske
tävlingsföraren Louis Chiron som troligen
använde den i sin verksamhet med utbildning av
tävlingsförare.
Bilen kom till Sverige 1931, importerad av den
svenske tävlingsföraren K.G. Sundstedt. Den
innehade länge det svenska rekordet på flygande
kilometern med 181 km/h, satt på rakbanan
utanför Ystads Havsbad i mitten av 30-talet. Den
kördes på många typer av tävlingar, bl. a. på
istävlingar som Rämen-loppet och hade en
framgångsrik tävlingskarriär.
Efter kriget for bilen illa hos ett flertal
ägare och när Bertil Lindblad i början av
1950-talet köpte den var den i mycket dåligt
skick. Motorn hade dock renoverats i England.
Bilen renoverades av Lindblad, men startades
aldrig.
Sedan stiftelsen på 1990-talet övertagit bilen har den
fått en grundlig översyn motorrenovering, och
2010 kunde den för första gången startas. Sedan
dess har bilen medverkat vid flera
uppvisningslopp på svenska tävlingsbanor.
Bugatti-bilar av denna typ används ännu
med stor framgång i tävlingar för historiska
racerbilar.
Tekniska
data |
Fabrikat:
Bugatti |
Typ/Modell:
35B |
Karosstyp:
2-sitsig
racervagn |
Tillverkningsår:
1929 |
Motor:
8-cylindrig
radmotor med
överliggande
kamaxel |
Slagvolym:
2262 cc |
Effekt:
ca 130 hk? |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Mekaniska
4-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
2400 mm |
Toppfart:
2XX km/h |
Antal
tillverkade:
340 (samtliga
typ 35 och 39) |
|
Louis Wagner med Bugatti typ
35B 4922 i 1929 års Targa Florio-tävling.
K.G. Sundstedt med
Bugatti typ 35B 4922 vid tävling på Solvalla.
Stiftelsens Bugatti
typ 35B 4922 på uppvisning på Knutstorps racerbana
2014.
|