Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar

  Bilar

  Bugatti 35B 1929
  Bugatti 44 1928
  Bugatti 57 1936

  Daimler TB6-21 1923
  Mercedes-Benz SSK 1929
  Panhard-Levassor 1912
  Peugeot Bébé 1913
  Pierce-Arrow 1919

  Voisin C5 1924 (1)
  Voisin C5 1924 (2)

  Motorcyklar
  Övriga föremål
  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Bugatti typ 35B 1929, chassinummer 4922, motornummer 193T

 

Världens vackraste racerbil har många sagt om Bugatti typ 35 och det är knappast någon annan som lyckats tillverka en så linjeskön racerbil som Ettore Bugatti - den vackra hästskoformade kylaren som prydde hans bilar visade på hans hästintresse. Le Pur Sang, de franska orden för fullblod, används också ofta om de bilar han byggde i Molsheim, Alsace, söder om Strasbourg.

Bugatti typ 35 (som fanns i flera olika varianter) debuterade 1924 i tävlingen om Frankrikes Grand Prix. Bilar av denna typ vann sedan under 20- och 30-talen tusentals tävlingar i händerna på fabriks- och privatförare.

Under hela produktionstiden fanns typen i olika versioner med i Bugattis försäljningskatalog och kunde köpas ”över disk” – om man hade tillräckligt med pengar. Motorn i den största och starkaste varianten 35B är en kompressormatad rak åtta (med två 4-cylindriga block) på 2,3 liter som utvecklar ca 140 hk vid ca 5.500 r/min. Vevaxeln är ett veritabelt precisionsarbete, hopfogad av åtta delar samt lagrad i fem lager, tre kullager och två stora rullager. Motorn har överliggande kamaxel och varje cylinder har två insugsventiler och en avgasventil. Bilen väger cirka 750 kilo och accelererar från 0-100 på ungefär 7 sekunder.

Typisk för Bugatti är den vackra, böjda, rörformiga framaxeln. Typ 35-vagnarna hade aluminiumhjul med centrumlåsning, gjutna i ett stycke med bromstrumman.

Vår vagn ägdes till att börja med av fabriken och deltog i 1929 års Targa Florio med Louis Wagner vid ratten, Tyvärr tvingades bilen bryta loppet. Vid denna tid hade man ofta mekaniker med sig på tävlingarna och därför är bilen 2-sitsig.
I juli 1929 såldes bilen till den kände franske tävlingsföraren Louis Chiron som troligen använde den i sin verksamhet med utbildning av tävlingsförare.

Bilen kom till Sverige 1931, importerad av den svenske tävlingsföraren K.G. Sundstedt. Den innehade länge det svenska rekordet på flygande kilometern med 181 km/h, satt på rakbanan utanför Ystads Havsbad i mitten av 30-talet. Den kördes på många typer av tävlingar, bl. a. på istävlingar som Rämen-loppet och hade en framgångsrik tävlingskarriär.

Efter kriget for bilen illa hos ett flertal ägare och när Bertil Lindblad i början av 1950-talet köpte den var den i mycket dåligt skick. Motorn hade dock renoverats i England. Bilen renoverades av Lindblad, men startades aldrig.


Sedan stiftelsen på 1990-talet övertagit bilen har den fått en grundlig översyn motorrenovering, och 2010 kunde den för första gången startas. Sedan dess har bilen medverkat vid flera uppvisningslopp på svenska tävlingsbanor.  Bugatti-bilar av denna typ används ännu med stor framgång i tävlingar för historiska racerbilar.

 

Tekniska data
Fabrikat: Bugatti
Typ/Modell: 35B
Karosstyp: 2-sitsig racervagn
Tillverkningsår: 1929
Motor: 8-cylindrig radmotor med överliggande kamaxel
Slagvolym: 2262 cc
Effekt: ca 130 hk?
Växellåda: 4-växlad plus back, osynkroniserad
Bromsar: Mekaniska 4-hjulsbromsar
Axelavstånd: 2400 mm
Toppfart: 2XX km/h
Antal tillverkade: 340 (samtliga typ 35 och 39)

 


Louis Wagner med Bugatti typ 35B 4922 i 1929 års Targa Florio-tävling.


K.G. Sundstedt med Bugatti typ 35B 4922 vid tävling på Solvalla.


Stiftelsens Bugatti typ 35B 4922 på uppvisning på Knutstorps racerbana   2014.






 

                                     © 2015 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se