Ferdinand Porsche arbetade
under 20-talet åt Daimler (som 1926 slogs samman
med Mercedes
och blev Mercedes-Benz) och konstruerade en
serie kompressormatade bilar som kommit att
betraktas av som något av det främsta som
tillverkats. Ur K-typen, en stor bil med en rak
sexcylindrig motor på något över 7 liter
utvecklades 1927 den sportigare S och därefter
den kortare SS-modellen (Super-Sport). Som
kronan på verket kom sedan SSK-modellen med 45
cm kortare axelavstånd (K stod för Kurz,
”kort”). Modellen tillverkades mellan 1928 och
1931 och var på den tiden den snabbaste
landsvägsvagn som kunde köpas.
SSK-modellen var speciellt
utvecklad för de populära backtävlingarna och
blev oerhört framgångsrik, bl.a. i händerna på
förare som Rudolf Caracciola som på SSK var
europeisk mästare i backtävling både 1930 och
1931. Modellen hade också stora framgångar på
vanliga tävlingar, 1931 lyckades Caracciola
vinna Mille Miglia.
SSK-modellen fanns med kompressor i varierande
storlekar och med motoreffekter från ca 175 till
225 hk med kompressorn inkopplad. Denna användes
bara vid behov och kopplades in när gaspedalen
trycktes i botten. Toppfarten berodde bl.a. på
bakaxelutväxlingen, men kunde vara så hög som
något över 190 km/h. Totalt tillverkades bara 33
SSK (uppgifterna varierar något, bl.a. därför
att fabriken modifierade några SS-vagnar). Av
dessa finns bara några få som överlevt utan
större ändringar och med helt känd historia, och
vår vagn är en av dessa.
Vår bil levererades ursprungligen till Finland
där den finske tävlingsföraren Karl Ebb hade
stora framgångar med bilen som ofta tävlade mot
vår Bugatti 35B, i Sverige, Finland och Norge.
Den tävlade också mot den andra SSK-vagn som
funnits i Sverige och som oftast kördes av P.W.
Widengren. Historierna om dessa gigantiska
tävlingsmaskiner har ofta blandats samman.
I händerna på Ebb vann bilen många tävlingar,
bl.a. de legendariska finska Djurgårdsloppen och
estländska Grand Prix.
Efter kriget kom bilen till Sverige och förföll
alltmer i händerna på olika ägare tills den i
början av 50-talet närmast som vrak kunde köpas
av Bertil Lindblad som startade en nära 50-årig
renovering av bilen. Den är idag körklar och
visas ibland upp vid celebra tillfällen.
/Björn-Eric Lindh 2015
Tekniska
data |
Fabrikat:
Mercedes-Benz |
Typ/Modell:
SSK |
Karosstyp:
2-sitsig
racervagn |
Tillverkningsår:
1929 |
Motor:
6-cylindrig
radmotor med
överliggande
kamaxel |
Slagvolym:
7065 cc |
Effekt:
170/225 hk? |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Mekaniska
4-hjulsbromsar |
Axelavstånd:
2950 mm |
Toppfart:
ca 190 km/h |
Antal
tillverkade:
35 |
|
Fotot är taget vid en
tävling i början av 1930-talet.
Karl Ebb kör sin
Mercedes-Benz SSK i Sveriges Vinter Grand Prix,
bilen var då försedd med en kylaravskärmning.
Fyndskick - Mercedes-Benz SSK 1929.
Bertil Lindblad vid sin Mercedes-Benz SSK. |