Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar

  Bilar

  Bugatti 35B 1929
  Bugatti 44 1928
  Bugatti 57 1936
  Mercedes-Benz SSK 1929
  Panhard-Levassor 1912
  Peugeot Bébé 1913
  Pierce-Arrow 1919

  Renault Safrane
  
Voisin C5 1924 (1)
  Voisin C5 1924 (2)

  Motorcyklar
  Övriga föremål
  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
  Mercedes-Benz SSK 1929, chassinummer 35988, motornummer 72346

 

Ferdinand Porsche arbetade under 20-talet åt Daimler (som 1926 slogs samman med  Mercedes och blev Mercedes-Benz) och konstruerade en serie kompressormatade bilar som kommit att betraktas av som något av det främsta som tillverkats. Ur K-typen, en stor bil med en rak sexcylindrig motor på något över 7 liter utvecklades 1927 den sportigare S och därefter den kortare SS-modellen (Super-Sport). Som kronan på verket kom sedan SSK-modellen med 45 cm kortare axelavstånd (K stod för Kurz, ”kort”). Modellen tillverkades mellan 1928 och 1931 och var på den tiden den snabbaste landsvägsvagn som kunde köpas.

SSK-modellen var speciellt utvecklad för de populära backtävlingarna och blev oerhört framgångsrik, bl.a. i händerna på förare som Rudolf Caracciola som på SSK var europeisk mästare i backtävling både 1930 och 1931. Modellen hade också stora framgångar på vanliga tävlingar, 1931 lyckades Caracciola vinna Mille Miglia.

SSK-modellen fanns med kompressor i varierande storlekar och med motoreffekter från ca 175 till 225 hk med kompressorn inkopplad. Denna användes bara vid behov och kopplades in när gaspedalen trycktes i botten. Toppfarten berodde bl.a. på bakaxelutväxlingen, men kunde vara så hög som något över 190 km/h. Totalt tillverkades bara 33 SSK (uppgifterna varierar något, bl.a. därför att fabriken modifierade några SS-vagnar). Av dessa finns bara några få som överlevt utan större ändringar och med helt känd historia, och vår vagn är en av dessa.

Vår bil levererades ursprungligen till Finland där den finske tävlingsföraren Karl Ebb hade stora framgångar med bilen som ofta tävlade mot vår Bugatti 35B, i Sverige, Finland och Norge. Den tävlade också mot den andra SSK-vagn som funnits i Sverige och som oftast kördes av P.W. Widengren. Historierna om dessa gigantiska tävlingsmaskiner har ofta blandats samman.

I händerna på Ebb vann bilen många tävlingar, bl.a. de legendariska finska Djurgårdsloppen och estländska Grand Prix.

Efter kriget kom bilen till Sverige och förföll alltmer i händerna på olika ägare tills den i början av 50-talet närmast som vrak kunde köpas av Bertil Lindblad som startade en nära 50-årig renovering av bilen. Den är idag körklar och visas ibland upp vid celebra tillfällen.

/Björn-Eric Lindh 2015

 

 

Tekniska data
Fabrikat: Mercedes-Benz
Typ/Modell: SSK
Karosstyp: 2-sitsig racervagn
Tillverkningsår: 1929
Motor: 6-cylindrig radmotor med överliggande kamaxel
Slagvolym: 7065 cc
Effekt: 170/225 hk?
Växellåda: 4-växlad plus back, osynkroniserad
Bromsar: Mekaniska 4-hjulsbromsar
Axelavstånd: 2950 mm
Toppfart: ca 190 km/h
Antal tillverkade: 35

Fotot är taget vid en tävling i början av 1930-talet.


Karl Ebb kör sin Mercedes-Benz SSK i Sveriges Vinter Grand Prix, bilen var då försedd med en kylaravskärmning.


Fyndskick - Mercedes-Benz SSK 1929.


Bertil Lindblad vid sin Mercedes-Benz SSK.

 



 

                                     © 2015 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se