Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund 
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar

  Bilar

  Bugatti 35B 1929
  Bugatti 44 1928
  Bugatti 57 1936
  Mercedes-Benz SSK 1929
  Panhard-Levassor 1912
  Peugeot Bébé 1913
  Pierce-Arrow 1919

  Renault Safrane
  Voisin C5 1924 (1)
  Voisin C5 1924 (2)

  Motorcyklar
  Övriga föremål
  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Pierce-Arrow typ 48 Series 51, chassi och motornummer 511356

 

Pierce-Arrow Motor Car Company i Buffalo tillverkade några av USA:s absolut dyraste bilar. I början av 1900-talet talade man med vördnad om "The great P:s” nämligen Packard, Peerless och Pierce-Arrow. Nu är dessa fabrikat sedan länge borta.

Karossen på denna bil kallas "Seven Passenger Touring” men med hänsyn tagen till storleken är dock totalvikten på 2600 kg anmärkningsvärt låg. Detta beror på att karosstommen är gjuten helt i aluminium. Den jättelika motorn är sexcylindrig av s k "T-typ" (stående ventiler på bägge sidor av motorblocket) med dubbla insugs- och avgasventiler. Cylindervolymen är 8,5 liter. 34 tums hjul och ett axelavstånd på 361 cm torde ha gjort långresorna på dåliga vägar behagliga. Totallängden är hela 6,5 meter - inget för moderna parkerings-platser.

Den förste ägaren av denna bil var den ”Guldkungen” John Bryntesson (1871–1959). Han föddes i Dalsland i en mycket fattig sjubarnsfamilj och emigrerade 1887 som 16 åring till USA. Han jobbade i skogen och i gruvor fram till 1898 då han slog sig ihop med en svensk och en norrman och tog sig till Nome i Alaska. Där började de söka efter guld. Det såg dystert ut tills dagen innan han skulle fylla 28 år. Då hittades det stora fyndet och lyckan var gjord för ”The Three Lucky Swedes” som de kom att kallas. De hade då endast jobbat som guldgrävare i tre månader.

Bryntesson investerade guldet i olika projekt och blev oerhört förmögen. 1907 for han hem till Sverige som en av de rikaste i Europa, enligt ryktet med 300 miljoner dollar på fickan och 300 miljoner dollar i tillgångar i USA i 1907 års penningvärde. Väl i Sverige köpte han Svaneholms bruk och bosatte sig där efter att först ha bott i Göteborg. Han köpte även pappersbruket Lilla Edet samt diverse andra företag, han byggde järnväg och gjorde mycket för bygden.

Han återvände med jämna mellanrum till USA för att bevaka sina sina ekonomiska intressen.  Bryntesson visste inte mycket om bilar och saknade körkort. Han frågade vad president Woodrow Wilson hade för bil och fick svaret Pierce-Arrow. Han tänkte, att om presidenten har en sådan måste den nog vara bra. En likadan bil som presidentens beställdes därför hos Pierce-Arrow Motor Car Company i Buffalo och specialbyggdes för Bryntesson. Den kom till Göteborg, besiktigades den 18 november 1919 och fick registrerings-numret S994 några dagar senare.

Bilen ställdes så småningom undan på godset när två andra Pierce-Arrow-vagnar införkaffats. Dessa var i bruk i varje fall in på 1950-talet. Bilen från 1919 var då ännu i ett nästan brukbart skick och John Bryntesson skänkte den till sin teknik-intresserade dotterson ingenjören Arild Lundmark som påbörjade en renovering. Denna kom dock aldrig så långt och bilen blev stående i många år.

När Arild Lundmark i femtioårsåldern drabbades av obotlig cancer beslutade han sig för att donera bilen till stiftelsen. Bertil Lindblad var då ännu i livet och ledde med stor entusiasm renoverings-arbetet som efter hans bortgång slutförts av stiftelsens arbetsgrupp.

Carl-Einar Mellander 2015




Tekniska data
Fabrikat: Pierce-Arrow
Typ/Modell: 48
Karosstyp: 7-sitsig Touring
Tillverkningsår: 1999
Motor: 6-cylindrig radmotor
Slagvolym: 8587 cc
Effekt: 48 hkr
Växellåda: 4-växlad plus back, osynkroniserad
Bromsar: Hand- och fotbromsar på bakhjulen
Axelavstånd: 3607 mm
Toppfart: X km/h
Antal tillverkade: 2136 (alla P-A 1919)

Fyndskick - Bertil Lindblad provsitter.


Motorinstallation


Renoverat hjul.


Karossmontering


Pierce-Arrow modell 48 Touring 1919 under renovering.


Pierce-Arrow modell 48 Touring 1919 på utställning i Jönköping.

 

 

                                     © 2015 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se