Pierce-Arrow Motor Car Company i
Buffalo tillverkade några av USA:s absolut
dyraste bilar. I början av 1900-talet talade man med
vördnad om "The great P:s” nämligen Packard, Peerless och Pierce-Arrow. Nu är dessa fabrikat
sedan länge borta.
Karossen på denna bil kallas "Seven Passenger Touring” men
med hänsyn tagen till storleken är dock
totalvikten på 2600 kg anmärkningsvärt låg.
Detta beror på att karosstommen är gjuten helt i
aluminium. Den jättelika motorn är sexcylindrig
av s k "T-typ" (stående ventiler på bägge sidor
av motorblocket) med dubbla insugs- och
avgasventiler. Cylindervolymen är 8,5 liter. 34
tums hjul och ett axelavstånd på 361 cm torde ha
gjort långresorna på dåliga vägar behagliga.
Totallängden är hela 6,5 meter - inget för
moderna parkerings-platser.
Den förste ägaren av denna bil var den
”Guldkungen” John Bryntesson (1871–1959). Han
föddes i Dalsland i en mycket fattig
sjubarnsfamilj och emigrerade 1887 som 16 åring
till USA. Han jobbade i skogen och i gruvor fram
till 1898 då han slog sig ihop med en svensk och
en norrman och tog sig till Nome i Alaska. Där
började de söka efter guld. Det såg dystert ut
tills dagen innan han skulle fylla 28 år. Då
hittades det stora fyndet och lyckan var gjord
för ”The Three Lucky Swedes” som de kom att
kallas. De hade då endast jobbat som guldgrävare
i tre månader.
Bryntesson investerade guldet i olika
projekt och blev oerhört förmögen. 1907 for han
hem till Sverige som en av de rikaste i Europa,
enligt ryktet med 300 miljoner dollar på fickan
och 300 miljoner dollar i tillgångar i USA i
1907 års penningvärde. Väl i Sverige köpte han
Svaneholms bruk och bosatte sig där efter att
först ha bott i Göteborg. Han köpte även
pappersbruket Lilla Edet samt diverse andra
företag, han byggde järnväg och gjorde mycket
för bygden.
Han återvände med jämna mellanrum till USA för
att bevaka sina sina ekonomiska intressen.
Bryntesson visste inte mycket om bilar och
saknade körkort. Han frågade vad president
Woodrow Wilson hade för bil och fick svaret
Pierce-Arrow. Han tänkte, att om presidenten har
en sådan måste den nog vara bra. En likadan bil
som presidentens beställdes därför hos
Pierce-Arrow Motor Car Company i Buffalo och
specialbyggdes för Bryntesson. Den kom till
Göteborg, besiktigades den 18 november 1919 och
fick registrerings-numret S994 några dagar
senare.
Bilen ställdes så småningom undan på godset när
två andra Pierce-Arrow-vagnar
införkaffats. Dessa var i bruk i varje fall in
på 1950-talet. Bilen från 1919 var då ännu i ett
nästan brukbart skick och John Bryntesson
skänkte den till sin teknik-intresserade
dotterson ingenjören Arild Lundmark som
påbörjade en renovering. Denna kom dock aldrig
så långt och bilen blev stående i många år.
När Arild Lundmark i femtioårsåldern drabbades
av obotlig cancer beslutade han sig för att
donera bilen till stiftelsen. Bertil Lindblad
var då ännu i livet och ledde med stor entusiasm
renoverings-arbetet som efter hans bortgång
slutförts av stiftelsens arbetsgrupp.
Carl-Einar Mellander 2015
Tekniska
data |
Fabrikat:
Pierce-Arrow |
Typ/Modell:
48 |
Karosstyp:
7-sitsig Touring |
Tillverkningsår:
1999 |
Motor:
6-cylindrig
radmotor |
Slagvolym:
8587 cc |
Effekt:
48 hkr |
Växellåda:
4-växlad plus
back,
osynkroniserad |
Bromsar:
Hand- och
fotbromsar på
bakhjulen |
Axelavstånd:
3607 mm |
Toppfart:
X km/h |
Antal
tillverkade:
2136 (alla P-A
1919) |
|
Fyndskick - Bertil Lindblad provsitter.
Motorinstallation
Renoverat hjul.
Karossmontering
Pierce-Arrow modell 48 Touring 1919 under
renovering.
|