På Bil- och Teknikmuseet i Köping finns några av
landets intressantaste och mest välrenoverade
fordon; Panhard-Levassor 1912, Bugatti typ 35B
och typ 44 samt en Mercedes-Benz SSK från 1929.
Bilarna är resultaten av en enda persons
intresse och renoveringsmöda, Bertil Lindblad
(1907-1995) i Köping.
Bertil Lindblad ansågs under sin livstid vara en
av Sveriges mest framstående motorhistoriker,
med kunskaper av både teknisk och praktisk
natur.
Det var också Bertil Lindblads önskan att hans
förnämliga samlingar, inklusive fordon,
fordonskomponenter, verkstads-utrustning och ett
innehållsrikt bibliotek, skulle bevaras i samlad
form. 1980 donerades därför samlingen till en
stiftelse med uppgift att bevara och sköta dess
innehåll samt se till att de blir tillgängliga
för forskning och studier.
Stiftelsen leds av en styrelse bestående av
kunniga bilhistoriker, assisterad av en lokal
arbetsgrupp, vilken bland annat har till mål att
hålla fordonen i gott och kördugligt skick.
Stiftelsens förste ordförande var
motorhistorikern Curt Borgenstam (1919-1999) som
till stiftelsen själv donerade några
välrenoverade TT-motorcyklar av äldre datum samt
bilar av märkena Bugatti och Voisin.
En uppmärksammad donation till stiftelsen var en
bil av det exklusiva amerikanska märket
Pierce-Arrow från 1919. Denna bil har sedan
renoverats till körbart skick i stiftelsens
regi.
Stiftelsen utdelar årligen stipendier till
personer eller institutioner som gjort en
förnämlig insats inom det aktuella
teknikhistoriska området.
Stiftelsen mottager tacksamt föremål och bidrag
som gör att den kan vidareutvecklas. Stiftelsen
Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska
Samlingar är registrerad vid Länsstyrelsen i
Västmanland, stiftelsenummer 1002304.
Stiftelsens organisationsnummer är 878500-5227.
|
Curt Borgenstam och Bertil Lindblad vid sina
Bugatti-bilar. Foto från 1950-talet.
Curt Borgenstam och Bertil Lindblad vid en av
Curt Voisin C5 bilar.
|