Husqvarna mötte suget efter lätta
billiga motorcyklar
Redan på 1930-talet hade Husqvarna mött
marknadens efterfrågan på enkla folkfarkoster
med två hjul. 98-kubikaren Änglavingen gick som
smör i solsken och ersattes av Svartqvarnor på
118 kubik när krigsåren var till ända 1945.
I
vilken utsträckning de små lätta motorcyklarna
bidrog till att motverka inaveln både i Sverige
och på annorstädes exportmarknader är en separat
historia, men påstås vara långt ifrån försumbar.
Kraven var heller inte så höga på bekvämlighet.
En kolvbultsskramlade Svartqvarna dög gott åt
många långt in på 50 talet för både friar- och
arbetsresor. Ett par undertecknad känner i
Bergslagen åkte till och med på brölloppsresa
till Norge på en Svartqvarna.
Motorcykeln i Köpings motor- och tekniksamlingar
är inte sprungen ur vare sig Curt Borgenstams
Täbyverkstad eller Bertil Lindblads i Köping.
Den var betalning för bland annat en kakburk
Mondialdelar som blivit slaskmaterial efter Curt
Borgenstams Mondialrenovering. Harald Nicke
Porry hade inlett renoveringen av en
systermaskin till Borgenstams som senare
övertogs av Jan ”Japan” Pettersson. Han hade
återställt Svartqvarnan till bättre än nyskick
och betalade med den i en överenskommelse med
Bertil Lindblads stiftelse några år in på
2000-talet.
Grunden för Svartqvarnorna var att 1939 gjordes
lagstiftningen om. Lagen föreskrev 75 kilos
maxvikt, körkortskrav, men tillåtet från 16 år,
och registreringstvång för lätta motorcyklar.
Sedan kom andra världskriget men när det var
slut var det dags för en storhetstid för de
lätta motorcyklarna. Husqvarna var med om att ta
ut svängarna och maxa utrymmet i lagstiftningen
när Silverpilen kom 1955.
Som mest
klämdes 200-kibiksmotorer in i lätta chassin med
ibland tvivelaktiga egenskaper. Omdömet om en
viss bil kunde ha passat lika väl på de lätta
motorcyklarna ”Dangerous at any speed”. Detta
ledde så småningom till att lagen skrevs om och
lätta motorocyklar fick vara hur tunga som helst
bara de inte överskred 125 kubiks motorvolym.
Även detta behövde korrigeras senare när
motortekniken lyckades med att pressa ur runt 40
hästkrafter ur en landsvägs-125:a i början av
1990-talet.
1946 kom den första Svartqvarnan Modell 24 från
fabriken i Husqvarna och efterföljdes av Modell
27, 28 med bottenlänkgaffel 1951, 29, 30 och 30
sport. Växellådans tankväxeln kombinerades först
med fotväxel för att sedan enbart bli fotväxlad.
Den svarta färgen bytets under resans gång mot
röda och blåa kulörer. Den sista modellen 32
Sport 1957 tilverkades endast i cirka 100
exemplar varav hälften gick till USA. Epoken var
till ända, gubbar köpte bil och det var
16-åringar som var framtiden. Silverpilens
ungdomliga och sportiga utstrålning och
överlägsna prestanda föll dessa bättre på läppen
även om Husqvarna klämde ut 6 hästkrafter ur sin
sista 118-kubikare.
Michael Landberg 2016
Tekniska
data
|
Fabrikat:
Husqvarna
|
Typ/Modell:
24
|
Slagvolym:
118 cc
|
Antal cylindrar:
1
|
Tillverkningsår:
1946
|
Effekt:
1,5 hk
|
Växellåda:
3 växlar,
tankväxel
|
Bromsar:
Trummor fram och
bak
|
Axelavstånd:
X mm
|
Toppfart:
X
|
Antal
tillverkade:
X
|
|
ILO-rötter. Husqvarna motoriserade sina
98-kubikare inledningsvis med Ilo-motorer. De
var grunden i en egen 98-konstruktion som i sin
tur i en utveckling blev kraftkälla i
Svartqvarnorna. (Ur Husqvarnas manual)
Bytesobjekt. Svartqvarnan i Bil och
teknikhistoriska samlingarna i Köping tillfördes
Bertil Lindblads stiftelse genom en bytesaffär
med överblivna delar från Curt Borgenstams
Mondial-renovering. (MCHK-tidningen 1.2014)
Långserie. Modell 24 som introducerades 1946
fick en rad uppföljare med 118-kubiksmotorn. Den
sista modellen kom 1957. Då hade Husqvarna
tillverkat cirka 55 000 stycken under den drygt
tio år långa produktionstiden. Ur sista modellen
32 Sport klämde motorn ur sig 6 hästkrafter.
(Foto och ägare Michael Landberg)
|