Underbefäl blev en flygande fågel
Många tekniska tingestar under
pionjärtiden lockade fram ambitiösa
entreprenörer. De flesta, med få undantag,
somnade relativt snart in eller tillverkades
under en begränsad tid.
Emil Jerns hjälpmotor, först under namnet Furir,
sedan Colibri är ett sådant exempel.
Fabrikör Jern i Gävle med konstruerade 1915 en
hjälpmotor avsedd för cykelramar. Hans firma
hette Gefle södra reparationsverkstad och
sysslade med bland annat cykeltillverkning.
Motorn var en fyrtaktare på 125 kubikcentimeter
med en så kallad automatisk snarkventil för
insuget och en sidventil på avgassidan. 1,5
hästkrafter utlovades. Den monterades i en
hjälpram, en extra framgaffel och drivningen på
framhjulet var en kedja. Motorpaketets höga
placering med en liten cylindrisk bensintank som
kronan på verket gjorde ekipaget framtungt.
Olika stödstag i ramen på bilder tyder även på
annan instabilitet som man försökt att avhjälpa.
1917 såldes motorrättigheterna till
Motorfabriken Furir som även kom att tillverka
pumpar, marinmotorer. Företaget härstammade från
Gävle, men flyttade till huvudstaden.
Furirfabriken förändrade konstruktionen en del.
Bland annat förbättrades magnetlösningen med att
installera Boschmagneter, tankens fick flata mot
tidigare kupade gavlar. Vevhuset tillverkades i
gjutjärn i stället för aluminium. Orsaken var
aluminiumbrist.
Velociped AB Lindblad i Stockholm var
ensamförsäljare av Furircyklarna. 1919 bytte
företaget namn två gånger. Först till AB
Motorindustri, sedan till AB Colibrimotorer.
Redan vid första namnbytet får cykelmotorerna
namnet Colibri och det får det fortsätta med.
Företaget låg nu på Liljeholmen i Stockholm och
AB Gefle separator i huvudstaden skötte
försäljningen.
Någon form av självkritik och insikt borde
funnits då AB Colibrimotorer 1920 började att
även erbjuda motormontage i cykelramarna ovanför
vevpartiet med drivning på bakhjulet. Det gick
att få Colibriekipage med båda lösningarna. En
cylindrisk lång tank satt vid rammontage under
stången.
1921 började företaget experimentera med att
dubbla volymen på motorn för att sätta i en
riktig motorcykel. Två Colibricylindrar sattes
på ett gemensamt vevhus och motorn fick en
tvåväxlad låda. Cykel-varianten var utan både
växelalternativ och koppling.
En prototyp tillverkades, men 1923 försattes AB
Colibrimotorer i konkurs.
Tillverkningen upphörde. Under den
relativt korta tid som Colibri tillverkades hann
företaget med ett stort antal.
Hans Axelsson nämnder i en MCHK-tidning
2001 att det kan ha varit så många som ett par
tusen.
Efter konkursen köptes varulagret av
Aktiebolaget O. Kraepelien på Katarina-vägen i
Stockholm. De kom att sälja
Colibrilmotorer under många år efter att
de övertagit konkurslagret.
I en annons från firma O. Kraepelien kan
citeras: ”Cykelmotorn Colibri har under årens
lopp dokumenterat sig som den mest praktiska och
pålitliga på marknaden”. Även om Colibri var den
mest tillverkade 1923 i konkurrens med andra
märken så tyder varulagret på att det kanske
ändå fanns fler omdömen från ryttare av
Wide-motorvelocipeder, EBE eller Falken.
”Även en icke fackman inser snart fördelarna med
en 4-taktsmotor i jämförelse med en 2-takt”.
Därefter ges en uppräkning av en illa fungerande
tvåtaktsmotors brister. ”alla dessa olägenheter
bortfalla med en 4-takts-motor” påpekas i
annonsen.
Bland Colibrimotorns främsta fördelar i annonsen
lyfts det fram som är särskilt utmärkande.
Bensinåtgången är obetydlig, lätt skötsel samt
exempelvis ögonblicklig igångsättning, vad man
nu kan ha menat med det sistnämnda.
Företaget har specificerat bränsleåtgången till
3,25 liter per cirka 100-130 kilometers körning.
Hastighet på jämn väg angavs till cirka 30
kilometer i timmen. O. Kraepelien begärde 175
kronor för motor och tillbehör för rammontering.
Framgaffelmontering kostade 25 kronor mindre.
175 kronor är omräknat i jämförelse med
konsument-prisindex cirka 4 700 kronor idag
(2015).
Cyklar med eller utan hjälpmotor får sällan den
mest framskjutna platsen i museisamlingar, men
på flera finns Colibricyklar och dess
företrädare Furir. Ekipaget som tillhör Bertil
Lindblads stiftelse och finns i Bil- och
teknikhistoriska samlingarna i Köping är
renoverad och donerad till stiftelsen av Åke
Jern, brorson till fabrikör Emil Jern.
Michael Landberg 2016
Tekniska
data
|
Fabrikat:
Colibri
|
Typ/Modell:
X
|
Slagvolym:
125 cc
|
Antal cylindrar:
1
|
Tillverkningsår:
1916
|
Effekt:
1,5 hk
|
Växellåda:
X
|
Bromsar:
X
|
Axelavstånd:
X mm
|
Toppfart:
X
|
Antal
tillverkade:
X
|
|
Släktskap. Åke Jern, ingenjör och bosatt i
Saltsjöbaden var brorson till konstruktören Emil
Jern. På 1960-talet kom han över en Colibricykel
som han renoverade och använde på
motorevenemang.
Tvärstopp. Slarv med smörjningen av
Colibrimotorn och skärning påstods kunna
generera vådliga framlängeskullerbyttor.
|