Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund 
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar
  Bilar

  Motorcyklar

  Benelli 1934
  British Excelsior 1938

  Colibri 1916
  DKW TT 350 cc 1939
  Harley-Davidson 1921
  Husqvarna TT 500 cc 1934

  Husqvarna 1946
  Mondial Comp 1952

  Övriga föremål
  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Benelli 175 cc Sport 1934

 

Fult tjuvknep räddade Benellin åt eftervärlden.
Det vanligaste när något stjäls är att föremålet försvinner. Ibland för all framtid, men med Curt Borgenstams Benelli är det precis tvärtom. En stöld av motorcykeln 1948 grundade för att den nu står bevarad i Köping.

När Curt Borgenstam skaffat sin AJS ”Jumbo” 1947 började han att fundera på att göra sig av med Benellin. Den hade använts för dagliga transporter av ägaren från inköpsåret 1945. 1948 stod Benellin ute till försäljning och placerad i Uniongaraget. Där blev den stulen.

Den återfanns visserligen, men gärningspersonen hade kört den utan olja. Kolven hade skurit och kompressionen var noll. Rune Andersson på företaget Citonom, som hjälpte till med trimningen av Borgenstams AJS, var spekulant trots haveriet och började demontera maskinen. Motorn var i ett så dåligt skick att Andersson kröp ur affären. Curt Borgenstam stod med vraket på halsen och bestämde sig för att behålla Benellin och göra en ordentlig renovering.

Benellis 175cc Sport är idag en ovanlig motorcykel. Borgenstams exemplar importerades till Sverige av Luigi Fallai 1937. Körlinger, Hedrén och Håkan Lindström är tre svenska ägarnamn före Tage Nyholm som såg till att den kom i Curt Borgenstams ägo 1945. Eftersom i stort sett alla privata motorfordon stod stilla under krigsåren gjorde Benellin det förmodligen också.
- Den tjänstgjorde under fler år som dagligt fortskaffningsmedel, sommar som vinter, och motsvarade helt sin ägares kanske något excentriska smak för originell och avancerad maskinteknik, skriver Borgenstam.

Enda motorhaveriet under denna tid var en kolvskärning sommaren -46, noterar Curt Borgenstam från fredsåret och fram till 48. Störningar i oljeflödet hade berott på en packning på sned vid oljepumpen som resulterat i att motorn blev oljefylld. Lätt fixat. Borgenstam hade upptäckt under de första årens mekande att avgasventilen var bränd och att cylinderfoten var hårdlödd. Lödningen varslade om något tidigare svårartat haveri.
- Maskinen hade också en obehaglig ovana att rycka av kedjor. Det ledde Borgenstam tankar till ramsnedhet.

Så stals Benellin och en ny historia tog sin början med en första helrenovering. Det skulle bli ytterligare två.

En ny cylinder tillverkades av stål i materialet Bofors FR86. Svarvning och lutbearbetning utfördes av Atlas Diesel och Tönseth & Co som också tillverkade en ny kolv. Curt Borgenstam skriver kortfattat som om att gjuta en ny cylinder var en bagatell, medan det skulle satt P för de flesta renoverare. En vacker ritning finns i arkivet med Curt Borgenstams signatur. Allt gicks sedan igenom noggrant och renoverades.
- Ramen var ansenligt skev, konstaterar Curt Borgenstam.

På hösten 1948 är han i Italien och får genom Benelliracerföraren Gianni Leoni tag på bland annat en ny cylindertopp med ventilmekanismer och en TT-förgasare. Ritningar på kolvar visade att den som tillverkats i Stockholm var alldeles för tung.

Inte förrän våren 1951 var Benellin klar för en första provkörning. Maskinen anmäldes till Hedemora, men blev inte antagen. Däremot till Skåneloppet i Kristianstad senare. Inför denna tävling utfördes arbeten med specialtrimning, bland annat montering av racer-förgasaren. Under förberedelserna förmörkades framtiden av flera haverier. Svänghjulsinfästningen var svårt opålitlig och fick nödåtgärdas.

I Skåneloppet hade Curt Borgenstam förhoppningar om en fjärdeplacering, men då skar kolven på näst sista varvet. Efter en återstart brast vevstaken och gav sig ut i friheten via vevhuset.

Samma år är Borgenstam i Italien igen och får tag på delar som behövs för att återuppliva Benellin och även en kolv med rätt vikt. 122 gram i stället för den egentillverkades 188 gram. Med från Italien medföljde även en lättmetallfälg till framhjulet och stort bromsnav.

1952 är delarna på plats och under hösten inleds nya provkörningar. Kolven vill nypa och Curt Borgenstam planerar att svarva ned den, men får sedan tag på nya kolvar från Italien. För säkerhets skull slipas cylinder ändå ur med fem hundradels millimeter.

Curt Borgenstam bokför detaljerat varje resultat och justering samt komplikation vid ett antal provtillfällen under de båda renoveringarna. Sedan verkar Benellin fått vila ganska mycket. Först 1966 dyker nya noteringar upp i maskin-dokumentationen. Då väcks misstro mot materialet i cylindern. Nypningstendenser är motorns signum.

FR 86 materialet innehåller nickel och förmodas ha negativ påverkan för glidegenskaperna.
- I våra stålcylindrar i Isotta-motorerna finns ej nickel, endast krom som legeringsämne, skriver Curt Borgenstam. 1966 får han tag på en gjutjärnscylinder i Italien.

När han återigen dissekerar motorn hittas ett igensatt oljemunstycke i högre vevaxeländen. Det kan ha varit grundorsaken till nypningstendenser och även till haveriet 1951 misstänker Curt Borgenstam. Allt tyder på att igensättningen är av gammalt dato.

Sommaren 1967 dyker en försändelse upp hos marindirektören som varit på väg från Italien sedan 1953. Där finns bland annat en ny vevstake, vevlager, vevtapp och en ny kolv som kom väl till pass. 1969 är ytterligare en genomgående renovering klar. I oktober görs provkörningar och bland ett flertal oönskade iakttagelser finns nypnings-tendenser.

Curt Borgenstam skriver en artikel för tidskriften Fart med rubriken Benelli-ett italienskt racer-fullblod. Det var återinförandet av  175- och 125-klasser i slutet av 40-talet som satt igång hans lust att förädla och tävla med maskinen. I artikeln konstaterar han att Benellin var svårkörd på grus som fortfarande var underlag till stor del på tävlingsbanorna och att andra märken blev för hårda konkurrenter till 30-talskonstruktionen.
- Den vackra gamla Benellin finns emellertid ännu bevarad och utgör i restaurerat skick ett uppskattat objekt i min samling av äldre TT-maskiner.

Så skrev Borgenstam 1955 och han skulle fortsätta att ge sin Benelli omfattande omvårdnad, men det visste han inte då. Däremot att chans till tävlingsframgångar bara fanns med andra maskiner.


Michael Landberg 2016


Tekniska data

Fabrikat: Benelli

Typ/Modell: Sport

Slagvolym: 175 cc

Antal cylindrar: 1

Tillverkningsår: 1934

Effekt: 12 hk

Växellåda: Albion, fyrstegad

Bromsar: X

Axelavstånd: 1350 mm

Toppfart: X

Antal tillverkade: X



Fakta: Benelli

Italiensk änkas pengar bakom Benelli
När Theresa Benelli blev änka tänkte hon långsiktigt. Hon satsade familjens kapital i en verkstadsrörelse i Pesaro, vid Italiens nordostkust, och tekniska utbildningar i Schweiz för två av sina sex söner. Giuseppe och Giovanni fick plugga. Francesco, Filippo och Domenico fick jobba medan Antonio ”Tonino” var för ung för någotdera.

Benelli SpA sysselsatte inledningsvis 1911 fem personer förutom familjen Benelli. Företaget reparerade cyklar och motorcyklar och hade kapacitet för att tillverka reservdelar som behövdes. Under första världskriget var det full fart i firman med reparationer och reservdels-tillverkning för italiensk mekanik som användes i kriget.

1919 presenterade Benelli sin första tillverkade motorcykel och året efter byggde de sin första motor, en 75-kubiks encylindrig tvåtaktare som sattes i en cykelram. 1921 kom en egen 98-kubikare som räknas som Benellis första egna motorcykel.

1923 byggde Benelli en tävlingsmaskin som lillebrorsan Tonino fick köra och det gjorde han framgångsrikt.  Tonino Benelli kom sedan att ta fyra Italienska mästerskap med en 175-kubiksmaskin fram till 1931. Han omkom 1937 i en trafikolycka.

Strax före andra världskriget hade Benelli tagit fram en fyrcylindrig 250-kubikare som nådde framgång på Isle of Man 1939, men sedan blev den bara körd i några italienska race. Andra världskriget satte käppar i Benellis motorcykelhjul för privatmarknaden ända till 1949. Inledningsvis byggdes militärcyklar om och anpassades till civilt bruk.  1949 bröt sig också brodern Giuseppe ur familjeföretaget och startade märket Motobi. 1962 var Motobis finanser usla och företaget övertogs av Benelli.

Inledningsvis av 1950-talet startade Benellis motorcyklar på 98 kubik och de störta var 500-kubikare. Man tillverkade både fyr- och tvåtaktare. Det gick att välja vilken typ till visa modeller.

Benelli erbjöd konkurrande alternativ från England och Japan under 60-talet. Parallelltwinnen Tornado kom 1969. Till slut blev dock den Japanska konkurrensen för hård för de flesta, men Benelli överlevde utan avbrott och finns fortfarande. 1973 kom den argentinske industrialisten Alejandro de Tomaso in i bilden både hos Benelli och italienska Moto Guzzi.  Spännande, men inte alltid så väl fungerande cyklar kom under 70- och 80-talen. 350 samt 500 Quattro samt den sexcylindriga Sei.

1988 fusionerades Benelli med Moto Guzzi och motorcykeltillverkningen i Pesaro var till ända. Efter ett första misslyckat försök till en renässans i Pesaro tog Andrea Merloni över framtidsplanerna för det gamla Benelli och 2002 lanserades Benelli Tornado Tre 900. Lite senare kom Benelli Tnt café racer 1130cc.

Idag är Benelli en del i företaget Group Qianjiang på orten Wenling i sydöstra Kina, men den italienska Benellifabriken finns där det började i Pesaro. Benelli SpA har nyligen gett sig in på den indiska markanden genom ett så kallat joint ventureföretag med 49-procentigt ägande av Benelli SpA. I Indien har fyra olika modeller. De minsta 300-kubikare och de största en trecylindrig 1100-kubikare.

Bland Benellis främsta tävlingsframgångar under tre årtionden är Europamästerskap 1932 och 1934 med Benelli 175 Bialbero. VM-segrar 1950 och 1969 med 250-maskiner både individuellt och i märkesmästerskapet.

TT segrar togs i 250-klassen på Isle of Man 1939 av engelsmannen Ted Mellors, 1959 av italienaren Dario Ambrosi samt 1969 togs klassegern av australiensaren Kel Carruthers.

Vapenintresserade vet att namnet Benelli också förknippas med såväl gevär som pistoler. Benelli Armi SpA har sina rötter i motorcykelföretaget. Vapendelen startades 1967 av Giovanni Benelli. Särskilt uppmärksammad är Benellis hagelhalvautomat samt tävlingspistoler. Vapentillverkningen ägs sedan år 2000 av den tidigare konkurrenten Beretta.

 

Tecknartalang. Så här ser Benellin ut på ett ark kraftigt papper när Curt Borgenstam avbildade sin båge med en blyertspenna. Förmodligen som han helst ville se den. Teckningen är signerad CBn 46.

 

Nyimporterad. Efter ankomsten från Italien 1937.

 

Före kriget. Foto från 1937 eller -39 av Håkan Lindström efter ombyggnad och trimning av Folke Mannerstedt.

 

Bruksfordon. Sommaren 1946 och en tid framåt användes ”hon som fortskaffningsmedel”. Foto från 1946.

 

Trimning. Per Larsson i sadeln hösten 1951 under trimningen inför Kristianstadsloppet . Platsen är Sickla utanför dåvarande Atlas Diesel, senare Atlas Copco. Även nästa bild är från samma tillfälle.

 

 

I Kristianstad. Lars Billwall fotograferade Benellin vid Kristianstads TT 1951.

 

Ej namngivna. Curt Borgenstams enda notering vid denna bild är ”Benellin på Lagnö sommaren 1951”. Killen i sadeln verkar vara en sann entusiast som gått in för uppsittningen.

 

På parad. 1953 hade Curt Borgenstam ställt upp sin British Excelsior, Mondial och Benelli för fotografering utanför Skogshyddan, Lagnö.

 

Nytt rör. I original var ljuddämparen av annat slag med en fishtailavslutning.

 

 

Stapelvara: Kam- och magnetdrivning  består av kugghjul ”staplade” på varandra.


Minimalistiskt. Svänghjul, transkedja och koppling samt ventiler ligger öppet.

 

 

 

 

 

                                     © 2016 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se