Fult tjuvknep räddade Benellin åt
eftervärlden.
Det vanligaste när något stjäls är att
föremålet försvinner. Ibland för all framtid,
men med Curt Borgenstams Benelli är det precis
tvärtom. En stöld av motorcykeln 1948 grundade
för att den nu står bevarad i Köping.
När
Curt Borgenstam skaffat sin AJS ”Jumbo” 1947
började han att fundera på att göra sig av med
Benellin. Den hade använts för dagliga
transporter av ägaren från inköpsåret 1945. 1948
stod Benellin ute till försäljning och placerad
i Uniongaraget. Där blev den stulen.
Den återfanns visserligen, men gärningspersonen
hade kört den utan olja. Kolven hade skurit och
kompressionen var noll. Rune Andersson på
företaget Citonom, som hjälpte till med
trimningen av Borgenstams AJS, var spekulant
trots haveriet och började demontera maskinen.
Motorn var i ett så dåligt skick att Andersson
kröp ur affären. Curt Borgenstam stod med vraket
på halsen och bestämde sig för att behålla
Benellin och göra en ordentlig renovering.
Benellis 175cc Sport är idag en ovanlig
motorcykel. Borgenstams exemplar importerades
till Sverige av Luigi Fallai 1937. Körlinger,
Hedrén och Håkan Lindström är tre svenska
ägarnamn före Tage Nyholm som såg till att den
kom i Curt Borgenstams ägo 1945. Eftersom i
stort sett alla privata motorfordon stod stilla
under krigsåren gjorde Benellin det förmodligen
också.
- Den tjänstgjorde under fler år som dagligt
fortskaffningsmedel, sommar som vinter, och
motsvarade helt sin ägares kanske något
excentriska smak för originell och avancerad
maskinteknik, skriver Borgenstam.
Enda motorhaveriet under denna tid var en
kolvskärning sommaren -46, noterar Curt
Borgenstam från fredsåret och fram till 48.
Störningar i oljeflödet hade berott på en
packning på sned vid oljepumpen som resulterat i
att motorn blev oljefylld. Lätt fixat.
Borgenstam hade upptäckt under de första årens
mekande att avgasventilen var bränd och att
cylinderfoten var hårdlödd. Lödningen varslade
om något tidigare svårartat haveri.
- Maskinen hade också en obehaglig ovana att
rycka av kedjor. Det ledde Borgenstam tankar
till ramsnedhet.
Så stals Benellin och en ny historia tog sin
början med en första helrenovering. Det skulle
bli ytterligare två.
En ny cylinder tillverkades av stål i materialet
Bofors FR86. Svarvning och lutbearbetning
utfördes av Atlas Diesel och Tönseth & Co som
också tillverkade en ny kolv. Curt Borgenstam
skriver kortfattat som om att gjuta en ny
cylinder var en bagatell, medan det skulle satt
P för de flesta renoverare. En vacker ritning
finns i arkivet med Curt Borgenstams signatur.
Allt gicks sedan igenom noggrant och
renoverades.
- Ramen var ansenligt skev, konstaterar Curt
Borgenstam.
På hösten 1948 är han i Italien och får genom
Benelliracerföraren Gianni Leoni tag på bland
annat en ny cylindertopp med ventilmekanismer
och en TT-förgasare. Ritningar på kolvar visade
att den som tillverkats i Stockholm var alldeles
för tung.
Inte förrän våren 1951 var Benellin klar för en
första provkörning. Maskinen anmäldes till
Hedemora, men blev inte antagen. Däremot till
Skåneloppet i Kristianstad senare. Inför denna
tävling utfördes arbeten med specialtrimning,
bland annat montering av racer-förgasaren. Under
förberedelserna förmörkades framtiden av flera
haverier. Svänghjulsinfästningen var svårt
opålitlig och fick nödåtgärdas.
I Skåneloppet hade Curt Borgenstam förhoppningar
om en fjärdeplacering, men då skar kolven på
näst sista varvet. Efter en återstart brast
vevstaken och gav sig ut i friheten via
vevhuset.
Samma år är Borgenstam i Italien igen och får
tag på delar som behövs för att återuppliva
Benellin och även en kolv med rätt vikt. 122
gram i stället för den egentillverkades 188
gram. Med från Italien medföljde även en
lättmetallfälg till framhjulet och stort
bromsnav.
1952 är delarna på plats och under hösten inleds
nya provkörningar. Kolven vill nypa och Curt
Borgenstam planerar att svarva ned den, men får
sedan tag på nya kolvar från Italien. För
säkerhets skull slipas cylinder ändå ur med fem
hundradels millimeter.
Curt Borgenstam bokför detaljerat varje resultat
och justering samt komplikation vid ett antal
provtillfällen under de båda renoveringarna.
Sedan verkar Benellin fått vila ganska mycket.
Först 1966 dyker nya noteringar upp i
maskin-dokumentationen. Då väcks misstro mot
materialet i cylindern. Nypningstendenser är
motorns signum.
FR 86 materialet innehåller nickel och förmodas
ha negativ påverkan för glidegenskaperna.
- I våra stålcylindrar i Isotta-motorerna finns
ej nickel, endast krom som legeringsämne,
skriver Curt Borgenstam. 1966 får han tag på en
gjutjärnscylinder i Italien.
När han återigen dissekerar motorn hittas ett
igensatt oljemunstycke i högre vevaxeländen. Det
kan ha varit grundorsaken till nypningstendenser
och även till haveriet 1951 misstänker Curt
Borgenstam. Allt tyder på att igensättningen är
av gammalt dato.
Sommaren 1967 dyker en försändelse upp hos
marindirektören som varit på väg från Italien
sedan 1953. Där finns bland annat en ny
vevstake, vevlager, vevtapp och en ny kolv som
kom väl till pass. 1969 är ytterligare en
genomgående renovering klar. I oktober görs
provkörningar och bland ett flertal oönskade
iakttagelser finns nypnings-tendenser.
Curt Borgenstam skriver en artikel för
tidskriften Fart med rubriken Benelli-ett
italienskt racer-fullblod. Det var
återinförandet av
175- och 125-klasser i slutet av
40-talet som satt igång hans lust att förädla
och tävla med maskinen. I artikeln konstaterar
han att Benellin var svårkörd på grus som
fortfarande var underlag till stor del på
tävlingsbanorna och att andra märken blev för
hårda konkurrenter till 30-talskonstruktionen.
- Den vackra gamla Benellin finns emellertid
ännu bevarad och utgör i restaurerat skick ett
uppskattat objekt i min samling av äldre
TT-maskiner.
Så skrev Borgenstam 1955 och han skulle
fortsätta att ge sin Benelli omfattande
omvårdnad, men det visste han inte då. Däremot
att chans till tävlingsframgångar bara fanns med
andra maskiner.
Michael Landberg 2016
Tekniska
data
|
Fabrikat:
Benelli
|
Typ/Modell:
Sport
|
Slagvolym:
175 cc
|
Antal cylindrar:
1
|
Tillverkningsår:
1934
|
Effekt:
12 hk
|
Växellåda:
Albion,
fyrstegad
|
Bromsar:
X
|
Axelavstånd:
1350 mm
|
Toppfart:
X
|
Antal
tillverkade:
X
|
Fakta:
Benelli
Italiensk änkas pengar bakom Benelli
När
Theresa Benelli blev änka tänkte hon
långsiktigt. Hon satsade familjens kapital i en
verkstadsrörelse i Pesaro, vid Italiens
nordostkust, och tekniska utbildningar i Schweiz
för två av sina sex söner. Giuseppe och Giovanni
fick plugga. Francesco, Filippo och Domenico
fick jobba medan Antonio ”Tonino” var för ung
för någotdera.
Benelli SpA sysselsatte inledningsvis 1911 fem
personer förutom familjen Benelli. Företaget
reparerade cyklar och motorcyklar och hade
kapacitet för att tillverka reservdelar som
behövdes. Under första världskriget var det full
fart i firman med reparationer och
reservdels-tillverkning för italiensk mekanik
som användes i kriget.
1919 presenterade Benelli sin första tillverkade
motorcykel och året efter byggde de sin första
motor, en 75-kubiks encylindrig tvåtaktare som
sattes i en cykelram. 1921 kom en egen
98-kubikare som räknas som Benellis första egna
motorcykel.
1923 byggde Benelli en tävlingsmaskin som
lillebrorsan Tonino fick köra och det gjorde han
framgångsrikt.
Tonino Benelli kom sedan att ta fyra
Italienska mästerskap med en 175-kubiksmaskin
fram till 1931. Han omkom 1937 i en
trafikolycka.
Strax före andra världskriget hade Benelli tagit
fram en fyrcylindrig 250-kubikare som nådde
framgång på Isle of Man 1939, men sedan blev den
bara körd i några italienska race. Andra
världskriget satte käppar i Benellis
motorcykelhjul för privatmarknaden ända till
1949. Inledningsvis byggdes militärcyklar om och
anpassades till civilt bruk.
1949 bröt
sig också brodern Giuseppe ur familjeföretaget
och startade märket Motobi. 1962 var Motobis
finanser usla och företaget övertogs av Benelli.
Inledningsvis av 1950-talet startade Benellis
motorcyklar på 98 kubik och de störta var
500-kubikare. Man tillverkade både fyr- och
tvåtaktare. Det gick att välja vilken typ till
visa modeller.
Benelli erbjöd konkurrande alternativ från
England och Japan under 60-talet.
Parallelltwinnen Tornado kom 1969. Till slut
blev dock den Japanska konkurrensen för hård för
de flesta, men Benelli överlevde utan avbrott
och finns fortfarande. 1973 kom den argentinske
industrialisten Alejandro de Tomaso in i bilden
både hos Benelli och italienska Moto Guzzi.
Spännande, men inte alltid så väl
fungerande cyklar kom under 70- och 80-talen.
350 samt 500 Quattro samt den sexcylindriga Sei.
1988 fusionerades Benelli med Moto Guzzi och
motorcykeltillverkningen i Pesaro var till ända.
Efter ett första misslyckat försök till en
renässans i Pesaro tog Andrea Merloni över
framtidsplanerna för det gamla Benelli och 2002
lanserades Benelli Tornado Tre 900. Lite senare
kom Benelli Tnt café racer 1130cc.
Idag är Benelli en del i företaget Group
Qianjiang på orten Wenling i sydöstra Kina, men
den italienska Benellifabriken finns där det
började i Pesaro. Benelli SpA har nyligen gett
sig in på den indiska markanden genom ett så
kallat joint ventureföretag med 49-procentigt
ägande av Benelli SpA. I Indien har fyra olika
modeller. De minsta 300-kubikare och de största
en trecylindrig 1100-kubikare.
Bland Benellis främsta tävlingsframgångar under
tre årtionden är Europamästerskap 1932 och 1934
med Benelli 175 Bialbero. VM-segrar 1950 och
1969 med 250-maskiner både individuellt och i
märkesmästerskapet.
TT segrar togs i 250-klassen på Isle of Man 1939
av engelsmannen Ted Mellors, 1959 av italienaren
Dario Ambrosi samt 1969 togs klassegern av
australiensaren Kel Carruthers.
Vapenintresserade vet att namnet Benelli också
förknippas med såväl gevär som pistoler. Benelli
Armi SpA har sina rötter i motorcykelföretaget.
Vapendelen startades 1967 av Giovanni Benelli.
Särskilt uppmärksammad är Benellis
hagelhalvautomat samt tävlingspistoler.
Vapentillverkningen ägs sedan år 2000 av den
tidigare konkurrenten Beretta.
|
Tecknartalang. Så här ser Benellin ut på ett ark
kraftigt papper när Curt Borgenstam avbildade
sin båge med en blyertspenna. Förmodligen som
han helst ville se den. Teckningen är signerad
CBn 46.
Nyimporterad. Efter ankomsten från Italien 1937.
Före kriget. Foto från 1937 eller -39 av Håkan
Lindström efter ombyggnad och trimning av Folke
Mannerstedt.
Bruksfordon. Sommaren 1946 och en tid framåt
användes ”hon som fortskaffningsmedel”. Foto
från 1946.
Trimning. Per Larsson i sadeln hösten 1951 under
trimningen inför Kristianstadsloppet . Platsen
är Sickla utanför dåvarande Atlas Diesel, senare
Atlas Copco. Även nästa bild är från samma
tillfälle.
I Kristianstad. Lars Billwall fotograferade
Benellin vid Kristianstads TT 1951.
Ej namngivna. Curt Borgenstams enda notering vid
denna bild är ”Benellin på Lagnö sommaren 1951”.
Killen i sadeln verkar vara en sann entusiast
som gått in för uppsittningen.
På parad. 1953 hade Curt Borgenstam ställt upp
sin British Excelsior, Mondial och Benelli för
fotografering utanför Skogshyddan, Lagnö.
Nytt rör. I original var ljuddämparen av annat
slag med en fishtailavslutning.
Stapelvara: Kam- och magnetdrivning
består av
kugghjul ”staplade” på varandra.
|