Lars Broberg, Eskilstuna hade säkert
stora förhoppning inför Hedemora-loppet 1950. De
infriades inte. Ekipaget gick visserligen inte
åt skogen bildlikt talat, men hans nyligen
anskaffade British Excelsior Manxman 350 sade
upp sig mekaniskt så att loppet inte kunde
fullföljas.
Maskinen hade haft flera svåra haverier bakom
sig. Kolven var bränd och hastigt svetslagad
innan loppet. Till magnetdrivningen, som en lös
skruv trillat ned mellan och deformerat, hade
Lars Broberg gjort nya drev, men inte helt
lyckats särskilt väl med beräkningen av
kuggdelningen.
- Magneten snurrade i valstakt noterade Curt
Borgenstam. Han kom in i bilden efter
Hedemoraloppet 1950. Då var det bland annat hål
i kolven igen.
- Denna problematiska maskin förvärvade jag,
driven av min obotliga och olyckliga förkärlek
för ovanliga fordon (och särskilt sönderkörda
sådana). Den var tänkt som en efterträdare till
min AJS 350 16H, som visserligen inte gick så
fort, men var lättmekad och driftsäker, skriver
Curt Borgenstam.
- Arbetet med att göra maskin av Manxmanen visade sig vara ett hästjobb.
Inte så mycket för motorns skull utan för
växellådans, skulle det visa sig. I november
1950 började en mångårig renovering som kan
betraktas ha pågått till 1978. Därefter handlar
det mer om underhåll och detaljfix. Den sista
noteringen i Curt Borgenstams dokumentation är
en kort provkörning vid uppvisningar i
Eskilstuna somrarna 1990 och 1991. Dessförinnan
hade den körts på uppvisningar i
Hedemorajubileet 1988, Eskilstuna året innan och
Djurgårdsloppets 50-årsjubileum 1983, och i
Hedemora 1978 för att nämna några betydande
luftningar av maskinen.
Till motorn kunde The Excelsior Motor Company
under renoveringen leverera delar. Med
Albion-lådan i racingversion var det värre. Även
den hade tidigare haverier bakom sig som inte
åtgärdats på rätt sätt eller inte alls. Curt
Borgenstam utnyttjade delar till Royal Enfields
Albionlådor och modifierade dessa till sin
maskin. Den första och akut nödvändiga mekaniska
renoveringen var enligt Borgenstams anteckningar
klar 1955, men då hade tiden runnit förbi
Manxmanen på racerbanorna.
- Med nya fina AJS 7R och Norton hade det varit
svårt att komma någonvart med en halvgammal
British Excelsior. Borgenstam lät den därför gå
in i den historiska samlingen och lade sitt krut
mer på andra cyklar och fordon i garaget.
British Excelsior hade tidigare utnyttjat andra
fabrikats motorer i sina maskiner. 1933
debuterade och vann en alldeles makalös manick
på Isle of Man från British Excelsior. The
Mechanical Marvel. Det mekaniska undret. En lika
komplicerad som effektivt egen fyrventilsmotor
som tagits fram på uppdrag hos Blackburne. Den
förra egenskapen kanske en del i förklaringen
att det bara tillverkades sex stycken sådana
maskiner.
1935, även då på Exelsiors uppdrag, kom
Blackburne med Manxman-motorn. När Blackburne
upphörde med motor-tillverkningen 1936 tog
British Excelsior över i egen regi. Dessa
encylindriga motorer tillverkades i volymerna
250, 350 samt 500 kubik. De mindre även i
racingversioner. Det är en 350 tävlingsmaskin
som hamnade hos Curt Borgenstam och som nu ingår
i Bertil Lindblads stiftelse och kan ses på Bil
och teknikhistoriska museet i Köping.
Karakteristiskt för Manxman var en helt
inkapslad ventilmekanism. Det blev luftkylningen
lidande av vilket kompenserades med generös
oljekylning genom kamkåpan upp i toppen
Sportmodellerna hade gjutjärnstoppar medan
tävlingsversionen hade topplock i brons. Några
av de sista före krigsutbrottet fick
lättmetalltoppar och 1939 installerades även en
plungerfjädring till bakhjulet.
Tävlingsmässigt var Manxmanmaskinerna
framgångsrika, men hade svårt att vinna. Däremot
var silver och bronsmedaljer desto vanligare.
Den mest kände skandinaviske British
Excelsiorföraren var danske Svend-Aage Sörensen.
Han deltog ibland annat många lopp på Saxtorp
och inledde sin Excelsior-karriär med en 250:a
redan före kriget. Svend-Aage Sörensen var bland
annat inofficiell medlem i British Excelsiors
fabriksteam på Isle of Man och var flitig
deltagare många år i Saxtorpsloppen. Han fick
ett par maskiner till varje säsong som han sedan
kunde göra vad han ville med. Efter kriget drev
Sörensen firman Sv. Aa. Sörensen, generalagentur
for Danmark af Britisk Excelsior Motorcykler på
Classengade 7 i Köpenhavn.
Med Svend-Aage Sörenson namn går det heller inte
att undvika att stoppa näsan i Curt Borgenstams
maskins tidigare historia. Han började
självsäkert skriva ägarlängden när han köpte
maskinen 1950. Därefter har nya fakta och
motsägelsefulla uppgifter samlat sig på hög och
osäkerheten växt. I Borgenstams antekningar har
han strukit över, klistrat över lappar med nya
uppgifter över gamla.
Enligt den första versionen skulle maskinen
tillverkats och beställts av föraren Parkinson
redan 1937. Den uppgiften verkar mer än tveksam
sett till årtalet och hur 1937 års Manxman såg
ut. Därefter uppges ägaren vara lettländaren
Adolf Silins som sålt den till Charles Rodman i
Lund. 1949 ska den ägts av Sven Maiclius i Lund
och året efter av en Pohl i Lund, men även
adress Anderstorp anges innan Lars Broberg köpte
den 1950.
På en lös lapp har Curt Borgenstam skrivit
”maskinen tycks ha försålts till Svend-Aage
Sörensen som startade med den i Saxtorp 1939,
men troligen bröt. Kanske kvarlämnades den där
efter loppet”.
Ytterligare en historia i dokumentationen är att
Adolf Silins skulle sågat itu ramen och tagit
med maskinen i sin flykt till Sverige i samband
med andra världskriget. Borgenstam avfärdar
själv denna del i historien med att Charles
Rodman berättat att han hade lött ihop ramen med
insatta rörstycken, för att senare låta
svetsexperter utföra jobbet på ett sakkunnigt
sätt. Curt Borgensstam ställer sig tveksam till
denna äventyrliga del i maskinens historia och
konstaterar. ”På min ram kan jag ej finna några
spår efter reparationer”, men att delarna har
matching numbers från British Excelsior Motor
Company Ltd. är ju heller inte klarlagt.
Det finns brev från Sven Maiclius 1949 till
Svend-Aage Sörensen i Curt Borgenstams
arkivmaterial med frågor om inställningar.
Brevets inledning snarare motsäger än bekräftar
att det skulle vara en av Sörensens gamla
maskiner. Det kan vara så att Maiclius bara inte
visste mer om Sörensen än att han hade
erfarenheter av finlir med British Excelsior.
Ett annat alternativ är helt enkelt att Sörensen
låg närmast till hands geografiskt som
representant för British Excelsior.
Ett engelskt register som var i drift så sent
som i början av 1990-talet, och som Borgensam
hade kontakt med, anger ingen historik, bara
aktuella ägare vid denna tid.
Därför får den historiska säcken tills vidare
knytas ihop med Borgenstams egna ord i en
tidskriftsartikel 1984 om hur han sökt
motorcykelns rötter. ”det har inte varit lätt
och historien är ouppklarad. Tips är tacksamma”.
Tekniska
data |
Fabrikat:
British
Excelsior |
Typ/Modell:
Manxman 350 |
Slagvolym:
349 cc |
Antal cylindrar:
1 |
Tillverkningsår:
1939 |
Effekt:
32 hk |
Växellåda:
4-växlad, Albion |
Bromsar:
Trummor |
Axelavstånd:
X |
Toppfart:
X |
Antal
tillverkade:
X |
Fakta: Excelsior
Motor Company (Limited)
Namnet togs 1910. Innan dess hette
Excelsior Motor Company Bayliss Thomas and Co.
Företaget hade redan 1874 börjat med att
tillverka cyklar. Bland annat med namnen
Excelsior och Eureca. 1896 kom den första
motorcykeln vilket gör företaget till
Storbritanniens första mc-tillverkare. Under sin
tidiga period användes Minerva-, De Dion, MMC
och möjligen Condormotorer. 1914 kom den första
med JAP-motor.
Efter första världskriget och nya ägare,
Reginald och Eric Walker, far och son, flyttade
fabriken från Coventry till Birmingham och
Company i företagsnamnet byttes till Limited.
Motorcyklar med ett brett span tillverkades,
från 98 till 1000 kubikcentimeter. De flesta
utrustade med JAP, Villiers och Blackburnmotorer
samt en 850 Condormotor. För att inte bli
ihopblandade med den amerikanska märket med
samma namn markerade man skillnaden med förordet
British (Excelsior).
Åren efter kriget började British Excelsior
snegla mot racing. Den första framgången kom
1929 med en seger i lättvikts-TT med modell B14.
Mechanical Marvel vann 1933 års TT. Den hade en
fyrventils Blackburnemotor. En komplicerad
konstruktion som ledde till en tvåventils maskin
med överliggande kam med namnet Manxman. De
fanns med 250-
och 350 cc-volym, men vann aldrig en seger i ett
TT-lopp före andra världskriget, men andra- och
tredjeplaceringar förekom. Största framgången
var seger i Europas GP i tyska Chemnitz 1936.
Andra världskrigets produktion koncentrerades på
en liten ihopfällbar maskin på 98 kubik som
kunde levereras till krigsscenerna med
fallskärm.
British Excelsior gick knackigt efter kriget.
Racing- och lyxiga maskiner fick överges till
förmån för små tvåtaktare. Villiers motoriserade
250-modellen Viking och 1949 satt en egen
tvåtaktsmotor i modellen Talisman. 1956 kom en
modell med en tvåcylindrig Villiersmotor.
Sista motorcykeln tillverkades 1964 och året
efter kastade företaget in handduken.
Biltillbehörstillverkaren Britax förvärvade
varumärket och tillverkade ett fåtal motorcyklar
fram till slutet av 1970-talet.
Ett sidospår i British Excelsiors produktflora
var bilar. 1919 experimenterade företaget med en
trehjulig bil, men året efter sattes ett
fyrhjuligt fordon i produktion. De bar namnet
Bayliss-Thomas beroende av en Belgisk
biltillverkare som använde namnet Excelsior.
Cirka 1000 bilar tillverkades. Den sista tros ha
rullat ur fabriken i Birmingham 1929.
Michael Landberg 2015
|
Köpåret. Lars Broberg i depån i Hedemora 1950.
Efter detta tävlingsförsök köpte Curt Borgenstam
hans Manxman.
Startförsök. Curt Borgenstam sätter många
frågetecken i sina anteckningar. Här 1956? Norra
Lagnö. Däremot finns inga tveksamheter noterade
på namnen Per Larsson, Nicke Porry, Vicke
Tempelman samt Lizzie Tempelman.
Åter från Norman Webb har Borgenstam noterat på
denna bild. Maskinen gjorde en resa till Webb i
England för åtgärder 1965.
På väg. Hedemora i juli 1978.
Curt Borgenstam mekar med sin British Excelsior
Manxman 350 cc 1930 i Hedemora 1988.
Preparering. Curt Borgenstam tävlade aldrig med
sin Manxman, men deltog i uppvisningar. Här i
Hedemora. Han har själv skrivit 1988? På bilden
Curt Borgenstams British Excelsior Manxman 350
står numera den mesta tiden stilla på Bil och
teknikhistoriska museet i Köping.
Långtidsprojekt. 1966 var Curt Borgenstam klar
med motorrenoveringen, men på den här bilden har
ekipaget hunnit in en bra bit på 1980-talet.
Finsida. Kamdrivningen på motorns högersida gör
snyggsidan ännu mer intressant.
|