Motor Ford Modell
K 1906 -
Motornummer: K170
Stiftelsens Ford Modell K motor från 1906 har
ursprungligen suttit i den sannolikt enda Ford
modell K som funnits i Skandinavien. Vagnen
registrerades med A125 den 5/2 1907 på Adolf
Östberg i Stockholm som också hade den första
svenska Ford-agenturen.
I maj 1907 ställdes vagnen ut på Sveriges 3:e
bilutställning arrangerad av KAK på Djurgården i
Stockholm, varefter den såldes till en ny ägare,
sannolikt i Skåne. En bild finns bevarad tagen i
Malmö 1908 med chauffören Fritz Bleus vid
ratten. Vagnen skrotades så småningom men motorn
togs till vara och skänktes till Tekniska Museet
av Svenska Ford Motor Company på 1950-talet.
2010 donerades motorn till Stiftelsen.
Ford modell K tillverkades åren 1906-1908 och
var Fords absolut största och dyraste modell
under dessa år. 1906 var vagnarna mörkblå, hade
112” hjulbas, 6 cyl radmotor på 6,8 liter på 40
hk, dubbeltändning. Tändföljden 1-2-3-6-5-4 gav
motorn en mycket speciell gång och ett
karaktäristiskt avgasljud.
Även om Ford Modell K var en mycket kraftfull
och lyxig vagn drogs den med flera tekniska
problem vilket tyvärr gav den dåligt rykte.
Försäljningen gick trögt och för att ”öka
trycket” blev många återförsäljare helt enkelt
tvungna att beställa en Ford K för var 10:e
beställd Ford av standardmodell. Många av de
erfarenheter som Ford drog genom de tekniska
problemen med Modell K gav emellertid upphov
till många bra tekniska lösningar i företagets
kommande succé: Modell T.
Totalt tillverkades i 950 st Ford Modell K
1906-1908. Endast 23 kompletta vagnar och 6
motorer har överlevt. Stiftelsens är en av
dessa.
|


 |