Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund 
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar
  Bilar
  Motorcyklar

  Övriga föremål

  Motorer
  Övrigt

  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Motorer

 

CRM marinmotor typ 185 1956


De motortorpedbåtar som den svenska marinen 1939-40 köpte från Italien och England var utrustade med 18-cylindriga motorer (tre cylinderrader med vardera sex cylindrar, ofta kallad W-motor) från Isotta-Fraschini, en berömd tillverkare av lyxbilar som också hade flyg- och marinmotorer på programmet. Dessa motorer utvecklade 1.150 hk och gav motortorpedbåtarna en toppfart på 40-50 knop. Motorn licensbyggdes i Sverige i en kompressormatad version på 1.500 hk. Efter kriget likviderades Isotta-Fraschini.

Under åren 1954-55 levererades ytterligare 58 motorer från CRM-företaget som på svenskt initiativ i Italien återupptagit tillverkningen. Både Bertil Lindblad och Curt Borgenstam var mycket verksamma vid utvecklingen av denna motortyp.

Den motor som ingår i samlingarna är av den allra sista typen (tillverkad i sex exemplar) som hade 57 liters cylindervolym och som med bränsleinsprutning utvecklade 1.800 hk vid 2.200 r/min. Sex motorer tillverkades och tre monterades i T48 som med full utrustning kunde göra 50 krop. Varje motor vägde 1.500 kg och förbrukade vid full effekt 400 liter bensin i timmen
.


Motor Ford Modell K 1906 -  Motornummer: K170

 

Stiftelsens Ford Modell K motor från 1906 har ursprungligen suttit i den sannolikt enda Ford modell K som funnits i Skandinavien. Vagnen registrerades med A125 den 5/2 1907 på Adolf Östberg i Stockholm som också hade den första svenska Ford-agenturen.

I maj 1907 ställdes vagnen ut på Sveriges 3:e bilutställning arrangerad av KAK på Djurgården i Stockholm, varefter den såldes till en ny ägare, sannolikt i Skåne. En bild finns bevarad tagen i Malmö 1908 med chauffören Fritz Bleus vid ratten. Vagnen skrotades så småningom men motorn togs till vara och skänktes till Tekniska Museet av Svenska Ford Motor Company på 1950-talet. 2010 donerades motorn till Stiftelsen.

Ford modell K tillverkades åren 1906-1908 och var Fords absolut största och dyraste modell under dessa år. 1906 var vagnarna mörkblå, hade 112” hjulbas, 6 cyl radmotor på 6,8 liter på 40 hk, dubbeltändning. Tändföljden 1-2-3-6-5-4 gav motorn en mycket speciell gång och ett karaktäristiskt avgasljud.

Även om Ford Modell K var en mycket kraftfull och lyxig vagn drogs den med flera tekniska problem vilket tyvärr gav den dåligt rykte. Försäljningen gick trögt och för att ”öka trycket” blev många återförsäljare helt enkelt tvungna att beställa en Ford K för var 10:e beställd Ford av standardmodell. Många av de erfarenheter som Ford drog genom de tekniska problemen med Modell K gav emellertid upphov till många bra tekniska lösningar i företagets kommande succé: Modell T.

Totalt tillverkades i 950 st Ford Modell K 1906-1908. Endast 23 kompletta vagnar och 6 motorer har överlevt. Stiftelsens är en av dessa.






Bilmotor och kylare Vinot & Deguingand

 

 





Daimler Motor Phönix

 

Bakgrund och historia

Daimler 2-cylindriga radmotor av typen ”Phönix” introducerades 1895 med flera nyheter: ventilstyrning via kamaxel, sammangjutet cylinderblock och reglerbar munstycksförgasare. Motorn blev standard i tyska Daimlers motorfordon (1895-1905) men även hos engelska Daimler och hos franska Panhard & Levassor som licenstillverkade motortypen 1896-1902.

 

Fakta - Motor #2461

Daimler ”Phönix” – Shiffsmotor (Typ 922) # 2461 – 2-cylindrig fyrtakts radmotor om 1200 cc / 4 hkr (vid 800 varv - borr/slag: 80mm/120mm) avsedd för båtmontage. Tillverkad hos Daimler i Bad Cannstatt/ Stuttgart 1901 och levererad i juni 1902 till Deurer & Kaufmann i Hamburg - en de stora Daimler-agenterna i Tyskland. Tillhörande koppling och backslag tillverkat av Daimler. Motorn är utrustad med lågspänd Bosch magnet och tändstift – troligen eftermonterad. Daimler ”Phönix” för båt tillverkades åren 1897-1905 i ca 125 exemplar.

 

Svenska historien om Daimler ”Phönix”  #2461 (Ulf Edlund/Björn-Eric Lindh):

Omkring 1980 kom BLS tidigare styrelsemedlem Conny Hjalmarson i kontakt med en person i Arboga som hade en gammal Daimler ”Phönix” motor stående i ett uthus.

Inför MHRF:s Myndighetskonferens i Stockholm 1986 köptes, genom förmedling av BLS,  hela motoraggretaget av Folksam för att användas vid invigningen av konferensen. Bertil Lindblad, Hans Tornebäck och Ulf Edlund renoverade motorn i Köping 1984-1985 där Bertil naturligtvis gjorde huvuddelen av jobbet.

Flera svenska företag annonserade om ’Systeme Daimler’ runt år 1900. Både Bröderna Herrmann och Erik Hedlund i Stockholm verkar ha sålt Daimlers produkter vid den tiden. Vi vet inte vem som importerade detta motoraggregat till Sverige från Deurer & Kaufmann i Hamburg 1902.

 

Daimler – Motorn i de första automobilerna i Sverige
Daimler ”Phönix” var monterade i flera av de allra tidigaste motorfordonen i landet:  Kungahusets första bil (Daimler 1899), första lastbilen i Sverige/Pripps Göteborg (Daimler 1899) och första bussen i Sverige/Stockholm - Bullerbussen(Daimler 1899)

Pellerins i Göteborg importerade 25 maj 1898 en röd Panhard & Levassor utrustad med fransk licenstillverkad Daimler ”Phönix” motor med klafftändning. Vagnen användes som reklam för Pellerins Margarin och kördes land och rike runt med den livréklädde chauffören Norrman.

 

Daimlers petroleummotorer licenstillverkades även i Sverige av Vulcans Mekaniska Verkstad i Norrköping under åren 1891-1900. Två av dessa motorer finns bevarade, dock ingen Phönix.

 





Bilmotor Selve




 

                                     © 2024 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se