Bakgrund och historia
Daimler
2-cylindriga radmotor av typen ”Phönix”
introducerades 1895 med flera nyheter:
ventilstyrning via kamaxel, sammangjutet
cylinderblock och reglerbar munstycksförgasare.
Motorn blev standard i tyska Daimlers
motorfordon (1895-1905) men även hos engelska
Daimler och hos franska Panhard & Levassor som
licenstillverkade motortypen 1896-1902.
Fakta - Motor
#2461
Daimler ”Phönix” –
Shiffsmotor (Typ 922) # 2461 – 2-cylindrig
fyrtakts radmotor om 1200 cc / 4 hkr (vid 800
varv - borr/slag: 80mm/120mm) avsedd för
båtmontage. Tillverkad hos Daimler i Bad
Cannstatt/ Stuttgart 1901 och levererad i juni
1902
till Deurer & Kaufmann i Hamburg - en de
stora Daimler-agenterna i Tyskland. Tillhörande
koppling och backslag tillverkat av Daimler.
Motorn är utrustad med lågspänd Bosch magnet och
tändstift – troligen eftermonterad. Daimler ”Phönix”
för båt tillverkades åren 1897-1905 i ca 125
exemplar.
Svenska historien
om Daimler ”Phönix”
#2461
(Ulf Edlund/Björn-Eric Lindh):
Omkring 1980 kom BLS tidigare styrelsemedlem
Conny Hjalmarson i kontakt med en person i
Arboga som hade en gammal Daimler ”Phönix” motor
stående i ett uthus.
Inför MHRF:s Myndighetskonferens i Stockholm
1986 köptes, genom förmedling av BLS,
hela motoraggretaget av Folksam för att
användas vid invigningen av konferensen. Bertil
Lindblad, Hans Tornebäck och Ulf Edlund
renoverade motorn i Köping 1984-1985 där Bertil
naturligtvis gjorde huvuddelen av jobbet.
Flera svenska företag annonserade om ’Systeme
Daimler’ runt år 1900. Både Bröderna Herrmann
och Erik Hedlund i Stockholm verkar ha sålt
Daimlers produkter vid den tiden. Vi vet inte
vem som importerade detta motoraggregat till
Sverige från Deurer & Kaufmann i Hamburg 1902.
Daimler –
Motorn i de första automobilerna i Sverige
Daimler ”Phönix” var monterade i flera av
de allra tidigaste motorfordonen i landet:
Kungahusets första bil (Daimler 1899), första
lastbilen i Sverige/Pripps Göteborg (Daimler
1899) och första bussen i Sverige/Stockholm -
Bullerbussen(Daimler 1899)
Pellerins i Göteborg importerade 25 maj 1898 en
röd Panhard & Levassor utrustad med fransk
licenstillverkad Daimler ”Phönix” motor med
klafftändning. Vagnen användes som reklam för
Pellerins Margarin och kördes land och rike runt
med den livréklädde chauffören Norrman.
Daimlers petroleummotorer
licenstillverkades även i Sverige av Vulcans
Mekaniska Verkstad i Norrköping under åren
1891-1900. Två av dessa motorer finns bevarade,
dock ingen Phönix.