Curt Borgenstam föddes i
Falun 1919 där hans far var apotekare och har
berättat om sitt tidiga intresse för bilar och
racermotorcyklar som han bl.a. fick genom att
familjen umgicks med fabrikören Tidstrand som
hade en rad intressanta bilar – bl.a Packard,
Minerva och Mercedes-Benz 770. Redan vid sju års
ålder började han träna bilkörning på en
Willys-Knight droskbil, men intresset vändes
alltmer mot sjön.
År 1936 gick han aspirantkursen ombord på
fullriggaren ”af Chapman”, varefter han tog sin
studentexamen i Saltsjöbaden 1937. År 1942 fick
han sin civilingenjörs-examen i
skeppsbyggnadskonst och flygteknik vid KTH i
Stockholm. Samtidigt med studierna hade han
hunnit med praktik på Atlas Diesel i Stockholm
och Kockums i Malmö, samt aspirant-tjänstgöring
på pansarskeppet Drottning Victoria, vid
örlogsvarvet i Karlskrona och på jagaren
Norrköping.
Han anställdes vid Marinförvaltningen 1942 och
arbetade som ubåtsingenjör under krigsåren
varefter han 1945 blev chef för
torpedbåtsektionen. Han koncentrerade sig på
utvecklingen av de svenska motortorpedbåtarna,
framför allt skrovformer. Han förbättrade
båtarnas driftsäkerhet och tog fram nya,
sjödugliga typer. 1945 började han samarbeta med
Bertil Lindblad om motorutveckling av motorer
för torpedbåtarna, något som utvecklades till en
livslång vänskap.
Med ett kort avbrott för en långresa med
kryssaren Gotland till Afrika 1955-56 (där han
tjänstgjorde som fartygsingenjör), styrde han
som marindirektör Marinförvaltningens
motorsektion i tio år. Under åren 1958-1961 var
han tjänstledig från marinen för arbeta som
konsult och motorkonstruktör, i samarbete med
Bertil Lindblad, samarbeta med Daimler Benz AG,
Motoren Werken Mannheim och Costruzione
Revisione Motore (CRM) i Italien.
Vid återkomsten till Marinförvaltningen blev han
engagerad i utvecklingsarbetet med
gasturbinmaskinerna till torped-båtarna av
Spica- och Norrköpings-klasserna och blev sedan
projektsektions-chef vid ubåtsbyrån. Han
återvände till marinen och blev som expert på
gasturbiner en nyckelperson vid utvecklingen av
marinens torpedbåtar i Norrköpingsklassen. Även
ubåtarna i Näcken-klassen var med i hans
arbetsuppgifter.
Curt Borgenstam var också en skicklig
konstruktör av fritidsbåtar, från snabba båtar
som den lilla Waterbug som gjorde 62 knop till
bekväma familjebåtar. Tillsammans med vännen
Anders Franzén (mannen bakom Vasa-bärgningen)
publicerade han intressanta beräkningar som
visade varför skeppet sjönk på sin jungfrufärd
på Stockholms ström.
Han var också känd som en god föredragshållare
och marinteknisk skribent och författade många
böcker om svensk marinhistoria. År 1974
utnämndes han till kommendör och stannade i
marinen fram till pensioneringen 1984.
Mötet med Bertil Lindblad ledde till att han
bil- och motorcykelintresse återupp-väcktes. De
företog tillsammans flera långa utlandsresor för
att få tag på de delar till de Bugatti-bilar de
arbetade med. Tillsammans med Lindblad var han
1950 en av initiativtagarna till
Automobilhistoriska klubben, vars ordförande han
var under mycket lång tid.
När Curt bara var 16 år hade han byggt sin
första ”racermotorcykel”, d.v.s. han kombinerade
sin mors damcykel med en 1-cylindig EBE-motor på
175 cc. Han mindes det själv som ”ett snabbt men
riskabelt och föga driftsäkert fordon”.
Efter kriget köpte Curt 1946 sin första bil, en
Fiat 508C och dessutom en Benelli
sportmotorcykel på 175 cc. Och så hade han just
träffat Bertil Lindblad...
Till att börja med var Curt mest intresserad av
motorcyklar och inledde sin tävlingskarriär med
en AJS 350cc som han köpte 1947. Med den tävlade
han med viss framgång på Skarpnäck och i
Hedemora-loppet. Han lyckades också komma på
andra plats i standardklassen på Solvalla 1948.
En äkta TT-maskin köptes 1950, en Excelsior
Manxman 1938 som blev grunden till hans samling
av historiska fordon.
År 1950 lyckades Curt köpa en verklig dyrgrip,
den Husqvarna 500 cc TT-motorcykel från 1934 som
finns i stiftelsens samlingar. Han hade också
skaffat sig en Benelli för att delta i
Kristianstads TT. Resultatet blev fjärde plats
och en skuren motor på sista varvet.
Curt fortsatte med italienska cyklar och köpte
1953 en TT-cykel på 125 cc från Mondial. Med den
tävlade han två gånger på Hedemorabanan och
därefter blev det ytterligare ett italienskt
fullblod, denna gång en MV Agusta. Ett av de
sista mc-köpen blev en synnerligen ovanlig och
komplicerad kompressormatad DKW-racer från 1939.
Några år tidigare (1951) hade Curt lyckats komma
över en av sina drömbilar, en Bugatti typ 57 som
kördes på många långa resor och ibland också som
vardagsbil i Stockholm där den kunde stå
parkerad utanför Försvarets Materielverk på
Gärdet. För mer vardagsbetonad körning
införskaffades en Fiat 503 från 1926 – dock i
delar.
År 1958 köpte han en Voisin C5, den s.k.
Amerika-bilen som målad i svenska färger körts
många mil i USA under början av 30-talet.
Renoveringen tog lång tid, särskilt som Curt
passade på att samtidigt renovera ytterligare en
bil av samma typ, och dessutom byggde en helt ny
kaross till denna. Båda dessa bilar ingår nu i
stiftelsens samlingar.
Curt Borgenstam hade före sin död 1999
testamenterat alla sina fordon till Stiftelsen
Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska
Samlingar. Undantaget var Fiat-bilen som nu ägs
och körs av hans systerson Curt.
/Björn-Eric Lindh 2015
|
Curt Borgenstam vid sina
Voisin C5 bilar.
|